Enfants de nuit

Lfk-La Fabriks

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Enfants de nuit is het tweede project van de Franse kunstenaar Jean-Michel Bruyère. Opgezet met en voor de kinderen van Man-Keneen-Ki (Dakar, Senegal), geeft de voorstelling een beeld van het leven en de verbeeldingswereld van zwerfkinderen.
Man-Keneen-Ki (Me-the other), gesticht door Bruyère en de schrijver Oumar Sall, is tegelijkertijd een huis om in te wonen, een school, een medisch zorgcentrum en een kunstinstituut voor de straatkinderen van Dakar. De kinderen worden er al jong opgevangen en krijgen jarenlang scholing in toneel, fotografie, film, circus en beeldende kunsten. Veel van Bruyères pupillen hebben zich inmiddels ontwikkeld tot zelfstandige kunstenaars.
In Enfants de nuit loopt het publiek door een aantal donkere zalen waar jonge acteurs, kunstvor-men en kunstvoorwerpen getoond worden. De bezoeker moet zelf zijn rondgang verlichten, zelf de onderdelen waaruit de rondgang is opgebouwd in het licht zetten en ze daarna weer teruggeven aan de duisternis waaraan hij ze onttrokken heeft.
De voorstelling bestaat uit een mengeling van foto’s, installaties, film en toneel gemaakt door kun-stenaars en door jeugdkunstenaars. De toeschouwer krijgt geen oordeel of een of andere moraal opgedrongen en elke vorm van medelijden wordt uitgesloten. Het laat ons niet alleen ontdekken hoe hard de wereld van de allerarmsten is, waarvan vaak gedacht wordt dat die enkel uit lelijkheid, ellende en gejammer bestaat, maar vooral ook hoe mooi die is en welke kansen die biedt.

* LET OP: Het publiek gaat in kleine groepen naar binnen en loopt door de performance (de voor-stelling is daardoor niet geschikt voor bezoekers met beperkte mobiliteit). Bij het reserveren of kopen van toegangskaarten krijgt u een individuele aanvangstijd; u moet ca. 5 minuten voor deze aanvangstijd bij Cosmic theater aanwezig zijn.
Bij Cosmic theater is geen kaartverkoop; wel bij de Brakke Grond en AUB Ticketshop.

Achtergrondinformatie

Enfants de Nuit (première Biennale te Dakar, 2000) is het tweede project dat de Franse kunstenaar Jean-Michel Bruyère met en voor straatkinderen uit Dakar heeft gemaakt. Bruyères huis in Dakar is al jaren een opvanghuis en opleidingsinstituut voor straatkinderen, Man-Keneen-Ki (‘Ik en de anderen’). Om de kinderen uit hun uitzichtloze situatie te halen en hen een perspectief te geven, biedt Bruyère hen scholing in theater, acrobatiek en beeldende kunstvormen. Enkele jaren geleden creëerde Bruyère met een groep straatkinderen Odes to Filth, een film, expositie en voorstelling over het leven op straat. Een groot aantal van deze kinderen is, inmiddels volwassen, zelf kunstenaar geworden. Maar er blijven nieuwe straatkinderen naar Bruyères huis komen. Met achttien kinderen en jongeren in de leeftijd van 8 tot 23 jaar heeft Bruyère zijn nieuwe project Enfants de Nuit ontwikkeld.

Biografie

Het werk van de Franse kunstenaar Jean Michel Bruyère (1959) past in geen van de traditionele vakjes van theater, beeldende kunst of film. Bruyère, zelf schrijver, ontwerper, filmer en theatermaker, is ook als kunstenaar en intellectueel niet te classificeren. Overigens is hij daarin ook helemaal niet geïnteresseerd - ongehinderd door het idee van de individuele carrière, werkend in Europa, maar wonend in Afrika, balanceert Bruyère voortdurend op de grens van ‘verdwijning’.
Jean Michel Bruyère is de grondlegger van La Fabriks, door hemzelf omschreven als een ‘internationale artistieke actiegroep’. La Fabriks werkt aan internationale en interculturele projecten en uitwisselingen in Frankrijk, Duitsland, Italië en Senegal. Samen met Thierry Arredondo (Frans-Spaanse componist en zanger) en Issa Samb (dichter/filosoof uit Senegal) vormt Bruyère de artistieke leiding van de groep.

CREDITS

gezelschap
LFK-la fabriks
regie/toneelbeeld/concept
Jean-Michel Bruyère
compositie/zang
Thierry Arredondo
muziek/zang
Mamadou Goo Bâ
technische leiding
Franck Bouilleaux
bouw
Xavier Bouilleaux
productieleiding
Richard Castelli
productie
LFK-la fabriks
coproductie
CICV Pierre Schaeffer, Holland Festival, Festival d’Avignon, Festival Perspectives, epidemic production