Água

Pina Bausch/Tanztheater Wuppertal

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De choreografe Pina Bausch was in Nederland voor het laatst te zien in het Holland Festival van 1995. Zij staat wereldwijd bekend als een choreografe die dans voorgoed uit het keurslijf van ‘ballet’ heeft getrokken. Een typisch twintigste eeuwse choreografe, die vooral veel grote, sombere, zware stukken heeft gemaakt. Het stuk dat het Holland Festival in juni 2003 presenteert, en dat vorig jaar in Wuppertal in première ging, is heel anders van toonzetting.

Voor de voorstelling Água trok Pina Bausch samen met haar dansers naar Brazilië, waar ze de Braziliaanse cultuur en bevolking gadesloeg om ze te laten figureren in haar dansvoorstelling.  In een stralend wit decor vol loungebanken en palmen presenteert ze haar impressies uit het land van de samba, de jungle en het enorme contrast tussen rijk en arm. Água is licht, hoopvol en toegankelijker dan het eerdere werk van Bausch. Het stuk weerspiegelt de levenslust die Bausch bij de Brazilianen ontdekte. Het stuk behoort niet alleen tot haar meest optimistische stukken maar bevat ook meer dansscènes dan elk ander stuk van deze grootmeesteres van het danstheater.

Biografie

Pina Bausch kreeg haar dansopleiding aan de Folkwang Schule van Kurt Jooss. In 1959 vertrok ze naar New York, studeerde er aan de Julliard School of Music en werkte als danseres bij de Metropolitan Opera en het New American Ballet. In 1962 keerde ze terug naar Duitsland en werd soliste bij het Folkwang Ballett. Al gauw maakte ze ook choreografieën voor dit gezelschap, waarvan ze in 1969 artistiek leidster werd. Hoewel haar stukken danstechnisch nog puur conventionele balletten waren, hadden zij toh al een controversiële thematiek. De werkelijke kentering in haar artistiek werk voltrok zich echter in 1973, toen ze de leiding kreeg van het Tanztheater Wuppertal. In haar choreografieën doken nu ook theatrale elementen op zoals lopen, zingen, acteren. Vanaf 1976 kreeg haar werk een collage-achtige structuur, sindsdien een constante in haar choreografieën. Bausch beïnvloedde de hedendaagse dans tot ver over de Duitse landsgrenzen. De vraag die haar bezighield was niet hoe, maar wat iemand bewoog. Zij vroeg het haar dansers in een spervuur van vragen. Uit de antwoorden die zij haar gaven, sprokkelde ze materiaal voor haar stukken bijeen. Dit is tot op de dag van vandaag Bausch’ manier van werken.
De vragen van Bausch bestrijken de meest uiteenlopende terreinen, hoewel onderliggend toch steeds dezelfde thematiek aanwezig is: man-vrouw relaties, de conventies ingesteld tussen de seksen, het ontsluieren van onuitgesproken verlangens, het onhandig versieren, de onbekwaamheid om zich zonder geweld te bevestigen.

CREDITS

choreografie
Pina Bausch
gezelschap
Tanztheater Wuppertal
dans
Regina Advento, Rainer Behr, Alexandre Castres, Silvia Farias, Ditta Miranda Jasjfi, Na Young Kim, Daphnis Kokkinos, Eddie Martinez, Melanie Maurin, Dominique Mercy, Pascal Merighi, Cristiana Morganti,Helena Pikon, Fabien Prioville, Jorge Puerta Armenta, Azusa Seyama, Julie Shanahan, Michael Strecker, Fernando Suels, Kenji Takagi, Aida Vainieri, Anna Wehsarg
muziek uit Brazilië
Baden Powell, Caetano Veloso en David Byrne, Gilberto Gil, Bebel Gilberto, Antonio Carlos Jobim, Louiz Bonfa, Bob Brookmeyer, Tom Ze, Grupo Batuque, Carlinhos Brown, Rosanna & Zelia e.a.
toneelbeeld en video
Peter Pabst
kostuums
Marion Cito
muzikale medewerking
Matthias Burkert en Andreas Eisenschneider
Água is tot stand gekomen in samenwerking met Brazilië, het Goethe Instituut in Sao Paulo en Emilio Kalil.