Three tales

Steve Reich & Beryl Korot

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het zette de wereld in rep en roer: het neerstorten van de zeppelin Hindenburg in 1937, de atoomtesten op de Bikini atoll in 1946 en het gekloonde schaap Dolly in 1997. Drie grensoverschrijdende gebeurtenissen die de groei van de technologie in de twintigste eeuw markeren. Componist Steve Reich en videokunstenares Beryl Korot namen ze als uitgangspunt voor hun ‘video-opera’ Three Tales, een project dat ze in 1997 startten. De voorstelling is een mix van historisch filmmateriaal, foto’s, interviews en teksten. In beeld en geluid komt de hele twintigste eeuw aan ons voorbij. Behalve beelden van de gebeurtenissen zelf, zien we westerse en niet-westerse natuurkundige, historici en religieuze experts in interviewfragmenten hun commentaar geven op de ontwikkelingen in de wereld. Staan menselijke waarden niet vaak lijnrecht tegenover de ontwikkelingen in wetenschap en technologie? En waar ligt de grens?
Achttien muzikanten en zangers van het Duitse Ensemble Modern voorzien de videobeelden van Korot van intrigerende muziek; de repetitieve muziek die Steve Reichs composities kenmerkt. Reichs compositie is opgebouwd uit muziek en gesproken tekst. Nog meer dan in The Cave, het vorige operaproject van Reich en Korot dat in 1993 in het Holland Festival te zien was, is Reich erin geslaagd muziek en tekst te laten assimileren. Kenners hebben The Cave en Three Tales wel blauwdrukken genoemd voor de 21ste-eeuwse opera.

Achtergrondinformatie

In de jaren dertig van de twintigste eeuw werd hevig gedebatteerd over de vrije luchtvaart. Inmiddels, nog geen vijfenzeventig jaar later, lijkt dat een onschuldig onderwerp en is er een hooglopende discussie opgelaaid over de productie van het menselijk gen. Met de technologische groei worden steeds meer grenzen overschrijdbaar – maar gaan we daarin niet te ver?

In de video-opera Three Tales belichten componist Steve Reich en filmmaker Beryl Korot de materiële, morele en religieuze betekenis van de groeiende technologische ontwikkeling aan de hand van drie grensoverschrijdende gebeurtenissen in de twintigste eeuw. Het neerstorten van de zeppelin Hindenburg in 1937, de atoomtesten op Bikini atol in 1946 en het gekloonde schaap Dolly in 1997: alledrie staan ze een stapje hoger op de technologische ladder. En alledrie wakkerden ze nieuwe hooglopende discussies aan.

Biografie

De beroemde componist Steve Reich en zijn echtgenoot en filmmaker Beryl Korot begonnen hun opera in 1997 met het eerste deel over de Hindenburg. Bijna vijf jaar lang werkten ze aan de complete productie. Ze verzamelden historisch filmmateriaal en foto’s en hielden interviews met ooggetuigen en deskundigen. Op dat materiaal baseerde Reich zijn omvangrijke compositie van de hem zo kenmerkende minimal music, waarvoor hij zowel muziek als gesproken tekst gebruikte. Nog meer dan in The Cave, het vorige operaproject van Reich en Korot (in 1993 te zien geweest in het Holland Festival), is Reich erin geslaagd muziek en tekst te laten assimileren. Tijdens de voorstelling wordt die live gespeeld door de achttien muzikanten en zangers van het beroemde Duitse Ensemble Modern, dat zich sinds 1980 met verve toelegt op het uitvoeren van moderne, hedendaagse muziek.

Op een groot scherm wordt het beeldmateriaal geprojecteerd. Behalve beelden van de gebeurtenissen zelf, zien we westerse en niet-westerse natuurkundige, historische en religieuze experts in interviewfragmenten hun commentaar geven op de ontwikkelingen in de wereld. Staan menselijke waarden niet vaak lijnrecht tegenover de verworvenheden en mogelijkheden van wetenschap en technologie? En waar ligt de grens? Door de versmelting tussen beeld, muziek en tekst hebben kenners The Cave en Three Tales wel blauwdrukken genoemd voor de 21e-eeuwse opera.

CREDITS

muziek
Steve Reich
video
Beryl Korot
uitvoering
Ensemble Modern en Synergy Vocals
toneelbeeld
Nick Mangano
licht
Matthew Frey
kostuums
Anita Yavich
dirigent
Bradley Lubman
technische leiding
Steven Ehrenberg
videoprojectie
Jack Young
geluid
Norbert Ommer
geluid software
Ben Rubin
technische coördinatie
Stephan Buchberger
productie
Three Tales is een co-productie van Wiener Festwochen, Holland Festival, Settembre Musica/Torino City Council, BITE:02 Barbican London, Festival musica Strasburg, Festival d’Automne à Paris/Cité de la Musique, Hebbel-Theater Berlin, Centro Cultural de Belem Lisboa, Spoleto Festival en Brooklyn Academy of Music/Bam Next Wave Festival. De televisieversie is een productie van BBC Television.