Openingsvoorstelling Holland Festival 2002.

Alkestis

Münchner Kammerspiele

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Admetos, de koning van Pherai, moet sterven. Tenzij een ander zich voor hem wil opofferen. Niemand wil echter sterven, behalve… Admetos’ geliefde vrouw Alkestis. Waarom zou men vrijwillig sterven voor een ander, dat is de prangende vraag die centraal staat in Euripides’ drama Alkestis, gespeeld door de Münchner Kammerspiele. Regisseur Jossi Wieler interpreteert deze mythische klassieker als een burgerlijk familiedrama en geeft daarmee een ontnuchterende kijk op onze tijd. Alkestis is onlangs geselecteerd voor het 39ste Berliner Theater Treffen, een prestigieus festival waar de beste theaterproducties van het seizoen te zien zijn.

Achtergrondinformatie

Waarom zou iemand vrijwillig willen sterven voor een ander?
Deze vraag staat centraal in Euripides’ tragedie Alkestis. Admetos, de koning van Feraï, moet sterven. Tenzij een ander zich voor hem wil opofferen. Niemand wil echter sterven, behalve… Admetos’ geliefde vrouw Alkestis.

Regisseur Jossi Wieler interpreteert deze mythische klassieker als een burgerlijk familiedrama dat speelt in de jaren zeventig. Geen groots, diepte-psychologisch drama maar de benepen huis-,tuin- en keukenproblemen van de 21e-eeuwse mens worden ten tonele gevoerd. Aan de hand van Euripides stelt Wieler vragen aan de orde die in vrijwel iedere relatie spelen: hoe ver ga je in het opofferen voor de ander en op welk moment kies je voor jezelf? In Wielers versie zijn Admetos en Alkestis niet koning en koningin maar de junior-manager met zijn representatieve echtgenote; het klassieke koor wordt gevormd door een bont gezelschap van verveelde familieleden. Wurgende familiebanden, blinde carrièredrift en de leegheid van het alledaagse bestaan zijn de thema’s van deze burgermans satire. De voorstelling werd door Duitse theatercritici uitgeroepen tot de beste toneelvoorstelling van het seizoen 2001-2002 en geselecteerd voor het prestigieuze Berliner Theatertreffen.

Biografie

Jossi Wieler is een van de meest toonaangevende regisseurs van dit moment. Hij studeerde regie aan de universiteit van Tel Aviv, Israël en was jarenlang verbonden aan het Deutschen Schauspielhaus Hamburg en Theater Basel. Daarvoor werkte hij o.a. bij het Habima Nationaal Theater (Israël) en het Staatstheater Stutgart. Sinds 1994 regisseert hij ook opera, zoals vorig jaar het spraakmakende Ariadne auf Naxos bij de Salzburger Festspiele. In Duitsland staat bij bekend als een ‘muzikaal regisseur’; zijn voorstellingen hebben het ritme van muziekstukken waarin ieder gebaar en ieder attribuut betekenis krijgt. Zijn spraakmakende werk was in Nederland niet eerder te zien en roept om een kennismaking.

CREDITS

tekst
Euripides
vertaling
Kurt Steinmann
regie
Jossi Wieler
dramaturgie
Tilman Raabke
spel
Michael Wittenborn, Nina Kunzendorf, Benjamin Mährlein, Melanie von Sass, Wolfgang Hinze, Hildegard Schmahl, Robert Dölle, Hanness Hellmann, Franziska Walser, Jochen Noch, Daphne Wagner
toneelbeeld
Jens Kilian
kostuums
Anja Rabes
muziek
Wolfgang Siuda
productie
Münchner Kammerspiele