Showy lady slipper

Richard Maxwell

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

In Showy Lady Slipper babbelen Erin, Lori en Jennifer veertig minuten over werk, auto's, winkelen, kleren, de betekenis van dromen en mannen. Dan verschijnt Lori's vriendje John, autoliefhebber en onvervalst schlemiel. Als een haan in een kippenhok verstoort hij de delicate balans in de vriendschap tussen de meiden. Zodra Lori de kamer uit is, probeert hij Jennifer te versieren. Al snel rollen Lori en Jennifer over de vloer, vechtend om de verachtelijke John.
Sinds de 32-jarige regisseur Richard Maxwell in 1999 op het Holland Festival te zien was met zijn voorstelling House is zijn ster snel rijzende. In thuishaven New York wordt hij al beschouwd als een van de grootste theatertalenten – hij won er vorig jaar een Obie Award voor House; nu stromen ook de uitnodigingen binnen voor internationale theaterfestivals. Maxwell heeft een unieke theaterstijl ontwikkeld die tegelijk spaarzaam en rijk is. Met minimale middelen weet hij maximale effecten te bereiken. De aankleding van zijn stukken is Spartaans, de speelstijl vrijwel bewegings- en emotieloos. De personages spreken hun teksten zingen hun liedjes monotoon. Hun non-verbale gedrag is al even ingehouden: ongemakkelijke, machinale bewegingen en geforceerde, onnatuurlijke lachjes en uitbarstingen. En juist daardoor zijn Maxwells stukken onweerstaanbaar komisch en ontroerend.

Achtergrondinformatie

Over Showy Lady Slipper schreef The New York Times: 'De acteurs spreken Maxwells woorden en zingen zijn liedjes alsof ze tot leven gewekte mannequins zijn die hun dialogen nauwelijks begrijpen. Maxwells liefde voor zijn personages is echter overduidelijk; al snel schater je om deze bizarre schepsels die zowel buitenaards zijn als direct herkenbaar.' The Village Voice: 'Met hun lege blik, onaangedane stemmen en minimale bewegingen maken de acteurs ruimte voor natuurlijke emoties. Richard Maxwell spot met de pretenties van het psychologische drama; toch toont hij in Showy Lady Slipper aan dat onder de oppervlakkige conversaties diepere gevoelens verborgen liggen die alleen tevoorschijn komen als het bewustzijn zich terugtrekt.'

Biografie

Sinds de 32-jarige regisseur Richard Maxwell vorig jaar op het Holland Festival te zien was met zijn voorstelling House is zijn ster snel rijzende. In thuishaven New York wordt hij al beschouwd als een van de grootste theatertalenten – hij won er vorig jaar een Obie Award voor House; nu stromen ook de uitnodigingen binnen voor internationale theaterfestivals. Maxwell heeft een unieke theaterstijl ontwikkeld die tegelijk spaarzaam en rijk is. Met minimale middelen weet hij maximale effecten te bereiken. De aankleding van zijn stukken is Spartaans, de speelstijl vrijwel bewegings- en emotieloos. De personages spreken hun teksten zingen hun liedjes monotoon. Hun non-verbale gedrag is al even ingehouden: ongemakkelijke, machinale bewegingen en geforceerde, onnatuurlijke lachjes en uitbarstingen. En juist daardoor zijn Maxwells stukken onweerstaanbaar komisch en ontroerend.

CREDITS

spelers
Ashley Turba, Sibyl Kempson, Jean Ann Garrish, James Fletcher
muzikanten
Bryan Kelly (bas), Scott Sherratt (gitaar)
auteur, regisseur, componist
Richard Maxwell
producent
Diane White
decorontwerp
Joseph Silovsky
kostuumontwerp
Jane Cox
manager gezelschap
Barbara Hogue
toneelmanager
Neal Wilkinson
decorbouw
Billy Ehret
coproducenten
Hebbel Theater Berlijn, La Maison des Arts Créteil