Rêves dun marco polo

De Nederlandse Opera

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Pierre Audi regisseert bij De Nederlandse Opera een aantal werken van de Canadese componist Claude Vivier (1948-1983) als één opera (opéra fleuve) onder de overkoepelende titel Rêves d'un Marco Polo. De dubbelvoorstelling bestaat uit de delen Kopernikus en Marco Polo. Voor deze productie wordt op het terrein van de Amsterdamse Westergasfabriek een installatie gebouwd, die onder meer de plaatsen verbeeldt die de ontdekkingsreiziger Marco Polo bezocht.

Programma

Kopernikus
Met Kopernikus – ondertitel: opéra rituel de mort – symboliseert Claude Vivier de drang tot het verkennen van het onbekende. Het is een zoektocht in het dodenrijk naar de betekenis van het leven. Hoofdpersoon Agni heeft louterende ontmoetingen met mythische en historische figuren: Lewis Carroll, Merlijn, een heks, de Koningin van de Nacht, een blinde profeet, een oude monnik, Tristan en Isolde, Mozart, Kopernikus en zijn moeder. Vivier, die ook het libretto schreef, noemde Kopernikus een ‘mystiek sprookje’.

Marco Polo
Claude Vivier was gefascineerd door de Italiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo. De eigenlijke opéra fleuve Marco Polo is de mystieke en persoonlijke weergave van een reis die Vivier in zijn voetsporen door Azië maakte. Het vierde stuk van de voorstelling heet Zipangu (in de tijd van Marco Polo de naam voor Japan). Het is de muzikale verbeelding van de immense rijkdom van een land dat vele volkeren wilden veroveren. Vivier maakt een analogie met de menselijke ziel: in iedereen is een onontdekt 'Zipangu' te vinden. Zijn plan om Marco Polo met de compositie Nous sommes un rêve de Zipangu te beëindigen, heeft Vivier niet meer kunnen verwezenlijken.
De zes delen van Marco Polo zijn: Prologue pour un Marco Polo (1981) voor vocale solisten en ensemble; Shiraz (1977) voor piano solo; Lonely Child (1980) voor sopraan en kamerorkest; Zipangu (1980) voor strijkorkest; Wo bist du, Licht! (1981) voor mezzosopraan en strijkorkest; Glaubst du an die unsterblichkeit der Seele (1983, onvoltooid) voor vocale solisten, koor, drie synthesizers en slagwerk. De teksten zijn van Vivier, Paul Chamberland, Friedrich Hölderlin en Martin Luther King.

Biografie

Claude Vivier had een voorliefde voor het gebruik van de menselijke stem, zowel in solo- als koorstukken. Ook aan de teksten besteedde hij veel aandacht. In 1977 reisde Vivier naar het Verre Oosten, een ontdekkingsreis die voor de geadopteerde Canadees ook een zoektocht naar hemzelf was. Door de confrontatie met vele muziekstijlen, wist hij na de Azië-reis zijn eigen muzikale idioom te verrijken. Met name de gamelan uit Bali maakte op hem veel indruk. Terug in het westen wijdde Vivier zijn tijd geheel aan componeren. Hij werkte aan de compositie Glaubst Du an die Unsterblichkeit der Seele  toen hij op 7 maart 1983 in Parijs werd vermoord.

CREDITS

Componist
Claude Vivier
Regisseur
Pierre Audi
Dirigent
Reinbert de Leeuw, Micha Hamel
Regie-assistent
Jacqueline Poppelaars
Vocale solisten Kopernicus
Claron McFadden, Judith Vindevogel, Marion van den Akker, Graciele Araya, Karl Daymond, Richard Lloyd-Morgan, Alan Ewing
Vocale solisten Marco Polo
Susan Narucki, Judith Vindevogel, Helen E. Rasker, Christopher Gillet, James Ottaway, Harry van der Kamp, Kathryn Harries
Verteller
Johan Leysen
Musicus
Marc Couroux
Orkest
Asko Ensemble, Schönberg Ensemble
Koor
De Nederlandse Opera
Decorontwerp
Jean Kalman
Lichtontwerp
Jean Kalman