Japanese frequencies

Electronic soundwaves

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Japanese Frequencies is een programma met hedendaagse elektronische muziek uit Japan. ‘s Avonds zijn er optredens van Sachiko M., Aube, Nobukazu Takemura en Ryoji Ikeda, die een samenwerking aangaat met beeldend kunstenaar/muzikant Carsten Nicolaï. Na het avondgedeelte gaat Japanese Frequencies over in een clubnacht met DJ’s en VJ’s.

Biografieën

Aube is het pseudoniem van Akifumi Nakajima. Hij studeerde aan de Kunstacademie van Kyoto. Aube heeft voor het Holland Festival een compositie bedacht met klanken van scheurend papier. Nakajima bracht diverse cd’s uit waarvoor hij steeds één klankbron gebruikte: water, zand, steen of met een contactmicrofoon geregistreerde longgeluiden. Hij bewerkte deze geluiden elektronisch. Aube is vermaard om zijn cd-verpakkingen. Zo zat bij een cd met het thema ‘water’ een zak water.

Sachiko M
Deze samplemuzikante maakte van 1994 tot 1997 met draaitafelvirtuoos Otomo Yoshide deel uit van de formatie Ground Zero. Sindsdien geeft Sachiko M performances waarbij ze met haar keyboard een sampler bestuurt. Ze maakt daarbij gebruik van de eigen testtonen en ruisklanken van de sampler. De solo's van Sachiko M zijn geheel opgebouwd uit sinusgolven. Op haar cd Sine Wave Solo maakte ze een ontdekkingstocht in de wereld van de sampler zonder gebruik te maken van ingevoerd materiaal. De sampler wordt ‘leeg’ gebruikt, in een poging tot verkenning van de eigen mechanische klanken. Sachika M werd in Wire van maart 2000 geprezen als ‘an influential figure whose onkyo solo was a witty masterpiece of conceptual lucidity’.

Nobukazu Takemura
Hij behoort samen met onder anderen DJ Krush tot de eerste generatie hiphop-dj’s in Japan. Takemura stopte met het gebruik van draaitafels en met het spelen van hiphop-beats en maakt nu een vorm van minimale elektronische muziek. Takemura werkte onder andere mee aan het Reich Remixed-project, componeerde het thema van een Japanse tv-serie en bewerkte materiaal van ondermeer Tortolse, Cold Cut en Pizzicato Five. Zijn cd Scope verscheen via Thrill Jockey, het huislabel van Tortoise uit Chicago.

Ryoji Ikeda
Fouten en ongerijmdheden in het digitale domein zijn voor deze psycho-akoestische kunstenaar het uitgangspunt voor niettemin uitzonderlijk afgemeten en perfectionistische composities. Die komen tot stand met gebruikmaking van de onvolkomenheden in de muzieksoftware. Het resultaat is elektronische muziek die diep doordringt in het menselijk brein. Ikeda maakt ook deel uit van het experimentele theatergezelschap Dump Type. Tijdens het Holland Festival verzorgt hij een performance samen met de Duitse beeldend kunstenaar Carsten Nicolaï, die zelf muziek uitgeeft als Noto. Het optreden van de beide artiesten zal een mengvorm behelsen tussen beeld, geluid en muziek. Voor deze samenwerking werken de beide artiesten een week lang samen in de Amsterdamse STEIM-studio’s.

CREDITS

kunstenaars
Aube, Sachiko M, Nobukazu Takemura, Ryoji Ikeda en Carsten Nicolai
DJ's
Yasuharu Konishi, Richard Cameron, Karin Ras