Il combattimento

Romeo castellucci & ensemble concerto

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De Italiaanse regisseur Romeo Castellucci keert met zijn gezelschap Socìetas Raffaello Sanzio terug naar Amsterdam voor zijn eerste muziektheaterproductie. In Il combattimento di Tancredi e Clorinda ensceneert hij vijf madrigalen van Claudio Monteverdi. In een reis van 'laag' naar 'hoog', van man naar vrouw en van erotiek naar spiritualiteit verbeeldt Castellucci Ogni amante è guerrier, Gira il nemico, Il combattimento..., Lamento della ninfa en Ohimé ch'io cado. Hij wisselt de madrigalen – die hij samen met barokgrootmeester Roberto Gini uitzocht – af met elektro-akoestische klanklandschappen van de Amerikaanse componist Scott Gibbons. Diens transformaties van alledaagse naar vervreemdende geluiden en omgekeerd, manipuleren de luisteraar als een contrapunt met de muziek van Monteverdi. Romeo Castellucci: ‘Ik wil het archaïsche karakter van deze madrigalen hervinden, met zijn psychische lotgevallen en zijn helden die zich verliezen in de dieptes van hun noodlot.’

Biografieën

In zijn achtste madrigalenboek – ondertitel: madrigalen over oorlog en liefde – stelt Claudio Monteverdi dat muziek het mogelijk moet maken contrasterende gevoelens zoals haat en liefde bij de luisteraar op te wekken. Il combattimento di Tancredi e Clorinda (1624), uit dat achtste boek, wist die emoties op te roepen. Het werd voor het eerst opgevoerd bij de Venetiaanse edelman Girolamo Mocenigo en het publiek was in tranen. Het madrigaal is gebaseerd op het ontroerende epos Gerusalemme liberata van Torquato Tasso. Kruisridder Tancredi doodt daarin, zonder haar te herkennen, zijn geliefde Clorinda in een duel.

Romeo Castellucci (1960) richtte in 1981 – samen met Claudia Castellucci en Chiara Guidi – het theatergezelschap Socìetas Raffaello Sanzio op. Als auteur van theoretische verhandelingen stelt Castellucci de emotionele lading van het woord in dienst van de podiumkunst. De regisseur zet zijn radicale benadering van het theater kracht bij door veelvuldig gebruik te maken van dieren tijdens de uitvoeringen. Zijn omstreden theaterstukken zijn bezield van een grote visuele en auditieve zeggingskracht.

Scott Gibbons componeert sinds 1984 elektronische muziek. Onder de artiestennaam Lilith begon hij een zoektocht naar de combinatie van concrete, akoestische geluiden met digitale en analoge klanken. Hij negeert ‘normale’ frequenties en vaak komt zijn werk dicht in de buurt van pure stilte. Hij maakte onder meer de cd’s Stone (1992), Orgazio en Redwing (1994) en Fieldnotes (1998). Na Genesi (1998) is 'Il Combattimento' zijn tweede samenwerking met Romeo Castellucci en de Socìetas Raffaello Sanzio.

CREDITS

muziek
Claudio Monteverdi, Scott Gibbons
gezelschap
Socìetas Raffaello Sanzio, Romeo Castelluci & Ensemble Concerto, Roberto Gini & Scott Gibbons
regie, scenografie, kostuums
Romeo Castellucci
muzikale leiding
Roberto Gini
acteurs
Claudio Borghi, Gregory Petitqueux, Silvano Voltolina, Claudia Zannoni
solisten
Lavinia Bertotti (sopraan), Vincenzo di Donato (tenor), Mario Cecchetti (tenor), Salvo Vitale(bas)
choreograaf
Claudia Castelluci
dramaturg
Chiara Guidi