Sample madness

Eboman & Mo'reez

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

'Het is geen film, het is geen video, het is geen DJ- of VJ-set. Het is Sample MadnesS: iets anders, iets nieuws en gewoon gaaf.' Samen met partner Maurice 'Mo'reez' van Brummelen verzorgt Jeroen 'Eboman' Hofs van het Sample paradijs in Bellevue een performance, opgebouwd uit film-, video-, en geluidssamples, die ter plekke gemixt worden.

Biografie

Jeroen Hofs over Sample madnesS: 'De naam staat aan de ene kant voor de manier van werken, het samplen, en aan de andere kant voor de vrijheid die ons dat geeft om te doen wat we willen.' En over de voorstelling die het Sample paradijS tijdens het Holland Festival geeft: 'De beelden van Sample madnesS worden geprojecteerd op drie grote, overlappende schermen en bestaan uit van tevoren verzamelde en bewerkte scènes. Daaruit ontstaat een filmisch verhaal met een rode draad. Het begint in de riddertijd, schakelt over naar het heden, er komt een ruimtegevecht aan te pas, en het heeft in ieder geval een happy end.' De 26-jarige Jeroen Hofs kocht zijn eerste sampler op zijn dertiende en was vanaf dat moment verslingerd aan het fenomeen. Na zijn studie Kunst, Media en Technologie kwam het succes snel. Als Eboman bracht hij een aantal platen uit en trad regelmatig op, zowel binnen als buiten Nederland. Deze activiteiten leverden hem in 1996 de NPS Cultuurprijs op. Met behulp van de nieuwste computerapparatuur en sinds een half jaar gesteund door Maurice van Brummelen - 'Wij zijn samen opgegroeid, we hebben dezelfde vibe' - creeert Hofs performances waarin beeld en geluid even belangrijk zijn, evenals het gevoel van het moment: 'Sample madnesS is vloeibaar, je kunt steeds opnieuw bedenken waar het op dat moment naar toegaat. Bij beeld- en geluidssamples draait het niet alleen om wat je ziet of hoort, maar ook om de sfeer, het karakter, het gevoel ddat darbij hoort. Daarom presenteren we het ook in een omgeving waar mensen zich onderdeel kunnen voelen van het geheel. Het is geen televisie waar je tegenaan kijkt, het publiek maakt het echt mee.' De samples die Hofs en Van Brummelen gebruiken komen overal vandaan. "Het kunnen stukjes uit een film zijn, maar ook het geluid van ons koffiezetapparaat. Als er maar een vibe inzit. In mijn ideale wereld zouden dingen gewoon funkyer in elkaar zitten."