Genesi, from the museum of sleep

Romeo Castellucci

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Vorig jaar veroorzaakte Romeo Castellucci veel opschudding met een confronterende adaptie van Shakespeare's Julius Ceasar waarin meisjes met anorexia, een zwaarlijvige heer en een keelkankerpatiënt acteerden. Dit jaar keert Castellucci's Societas Raffaello Sanzio terug met de wereldpremière Genesi, from the Museum of Sleep. En opnieuw kiest de Italiaanse regisseur voor een opmerkelijke bezetting: naast zijn familieleden, spelen een koe, twee zwerfhonden en een Russisch slangenmens.

Achtergrondinformatie

Genesi, from the Museum of Sleep is een familievoorstelling, geïnspireerd op thema's uit het eerste bijbelboek. Adam en Eva leefden aanvankelijk nog in paradijselijke omstandigheden, maar na de moord van Kain op Abel kwam volgens Castellucci het bewustzijn dat ieder nieuw begin de dood al met zich meedraagt. Met deze gedachte maakt Castellucci een vertaalslag naar het theater, dat als enige kunstvorm een vergelijking afdwingt met de cirkelbeweging van leven, dood en leven. Een voorstelling verloopt immers iedere avond hetzelfde, maar is nooit identiek aan de vorige of volgende. Romeo Castellucci accentueert in Genesi, een voorstelling vol audiovisuele verrassingen, het raadsel van de artistieke geboorte. Het steeds weer creëren, de eeuwige herhaling in het theater.