Deus & cornelius (+slotfeest)

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Concerten van dEUS en Cornelius gaan op 26 juni vooraf aan het slotfeest van het Holland Festival 1999. The Ideal Crash van de Vlaamse band en Fantasma van de Japanse groep rond Keigo Oyamada behoren tot de beste cd's van de afgelopen jaren en zijn de voorboden voor een topavond in Carré.

Achtergrondinformatie

The Ideal Crash, de nieuwste cd van dEUS, is zwarter en grimmiger dan zijn twee voorgangers, maar ook toegankelijker. De onderhuidse spanning die in veel van de teksten schuilt, vindt een uitweg in prachtige melodieen; de nummers sluiten perfect op elkaar aan en zijn zonder uitzondering van een hoge, consistente kwaliteit. Ongetwijfeld betekent The Ideal Crash een nieuw succes voor de Belgische popgroep rond zanger-gitarist Tom Barman, die eigenlijk over succes nooit te klagen heeft gehad. Al voordat de eerste cd Worst Case Scenario uitkwam in 1994, werd de band onthaald als een grote belofte. Hun muziek werd omschreven als eigenzinnig, experimenteel, ongrijpbaar en absurd; invloeden van Tom Waits, Captain Beefheart en de Smashing Pumpkins werden herkend, maar vooral had de band toch een eigen, fris geluid. Inmiddels heeft dEUS de belofte meer dan waar gemaakt.
 
Fantasma, Cornelius' derde cd, is het meest verrassende album van de Japanse band rond twintiger Keigo Oyamada/ Cornelius springt met zijn enorme kennis van vier decennia popmuziek door allerlei genres en maakt gebruik van 3D-microfoons, Meredith Monk-achtige vocale lagen, drum 'n bass-beats, kitscherige keybords en eeen lading samples voor een ongeevenaarde popsalade. japanse psychedelische Indie-pop van een ongekend niveau.