Bijbelse stukken

Igor Stravinsky en Peter Sellars

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Na Oedipus Rex/Psalmensymfonie (maart 1998) en The Rake's Progress (november 1998) regisseert Peter Sellars bij De Nederlandse Opera zijn derde 'Stravinsky'. De befaamde Amerikaanse theatermaker baseert zich op Stravinsky's religieuze composities ­voor een eigentijdse setting en geëngageerde visie op de worsteling van de mens met God. Tegenover het einde van de wereld staat de schepping ervan, vanaf zondvloed (The Flood), Babylonische spraakverwarring (Babel) en familiestrijd (Abraham en Isaac) over de opkomst van de steden (Threni) tot de installatie van de religies en de godsdiensttwisten (Ave Maria, Pater Noster, Credo en A Sermon, A Narrative en A Prayer).

Achtergrondinformatie

The Flood, Stravinsky’s laatste werk voor het muziektheater, gaat over het bouwen van Noachs ark en de redding van zijn familie en vele dieren voor de zondvloed. Stravinsky wilde de geschiedenis van Noach en de zondvloed abstraheren en tot een algemeen geldige parabel maken: de catastrofe als ‘condition humaine’. Babel vertelt hoe God de mensen, die één taal spreken en een toren bouwen die tot in de hemel moet reiken, om hun hoogmoed veroordeelt tot een eigen taal voor ieder, zodat niemand de ander nog verstaat. In Abraham and Isaac toont Abraham zich zo toegewijd aan God, dat hij bereid is zijn eigen zoon Isaac te offeren, wat een Engel Gods verhindert. God verkondigt Abraham dat diens nakomelingen alle volkeren op aarde zullen zegenen. Het werk eindigt met de aangrijpende terugkeer tot het dagelijks leven, nadat het geloof van Abraham zwaar op de proef gesteld is. Het werk Threni (klaagliederen van Jeremia) verklankt de keerzijde van wat is ontstaan: de vernietiging van de stad, het lijden van de mens. Na de gebeden: Ave Maria en Pater Noster en de geloofsbelijdenis: Credo Ave Maria, Credo, Pater Noster, wordt in A Sermon, a Narrative and a Prayer bevestigd dat het geloof de essentie is van wat men hoopt, en het bewijs van wat men niet ziet, maar ook dat de prediking van één man verkeerd begrepen kan worden.

 
Bijbelse stukken is een avondvullende productie voor drie orkesten - een combinatie van het ASKO en het Schonberg Ensemble met de strijkers van het Nieuw Sinfonietta Amsterdam. Zij begeleiden dansers en acteurs, het Amerikaanse Theatre of Voices van Paul Hillier, drie vocale solisten en het Koor van De Nederlandse Opera.

Biografie

De controversiele Amerikaanse theatermaker Peter Sellars is befaamd vanwege zijn actuele adaptaties van klassieke opera's: zo speelde zijn enscenering van Mozarts Le Nozze die Figaro zich af in Trump Tower en plaatste hij Don Giovanni in Spanish Harlem. Igor Stravinsky's muziektheaterstuk The Flood, de cantates Babel en A Sermon, a Narrative and a Prayer en de ballade Abraham and Isaac vormen in Bijbelse stukken, samen met de lamentatie Threni en de drie Russische gebeden Ave Maria, Credo en Pater Noster, het muzikale kader voor een spirituele zoektocht. Het decor van de opera is een wereldstad, waarin verscheidene generaties mensen elkaar opvolgen. Elk van hen heeft een uniek verhaal, maar hun twijfels en vragen vertonen veel overeenkomsten. Waarin geloven zij, welke antwoorden zoeken zij in hun geloof? En hoe kunnen zij met elkaar in één stad samenleven? Peter Sellars lichtte onlangs zijn engagement als volgt toe: 'Het herstellen van echte democratische vitaliteit in politieke en economische stelsels, dat is een taak voor de cultuur. Kunstenaars moeten kijken naar alle menselijke pijn en proberen die te genezen.'