Der kirschgarten

Wiener burgtheater

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

'Zadek is de eerste Duitse regisseur die rigoureus en beslissend de fascistoïde esthetiek uit onze theaters heeft weggejaagd'. Zo vatte een collega ooit de betekenis van Peter Zadek samen. Zadek is een van die dinosaurussen van het naoorlogse Europese theater. De inmiddels 72-jarige regisseur werkt al meer dan veertig jaar in alle uithoeken van het Duitstalige gebied. Zadek, in 1926 geboren uit joodse ouders, staat te boek als een kampioenvan de theatrale smakeloosheid, een cynicus en een relschopper.
Met zijn bejubelde enscenering van Tsjechovs Der Kirschgarten bij het Wiener Burgtheater in 1996 gooit hij het over een andere boeg. Dit tragikomische fin-de-siècle stuk waarin de verarmde Russische landadel huis en haard verliest aan een egoïstische kopman, staat symbool voor een tijdperk dat ten einde loopt. Zadek ensceneert het als een zestienjarig meisje: terloops, lichtzinnig en zonder zwaarte. Tegelijkertijd spelen zijn acteurs met grote emotionele intensiteit mensen die het verleden niet willen loslaten. Tot uiteindelijk duidelijk wordt dat de stroom van de tijd zich niet laat tegenhouden.