Slotavond

De man met de hamer

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Intieme tangemuziek vloeit over in Persephasse van Xenakis en mondt uit in bedwelmende dance. De slotavond van het Holland Festival speelt zich af in de Stadsschouwburg en Paradiso en verbindt de wereld der academische kunsten met die van de levendige clubcultuur.
 
Onder de subtitel De mechanisatie van de cultuur beleeft het publiek op feestelijke wijze twee eeuwen van culturele vormverandering. Alle onderdelen van deze avond keren terug in een andere, vervormde gedaante. In een beeld- en geluidlaboratorium vindt voortdurend recycling plaats. DJ's samplen, knippen en plakken muziek die dit jaar en eerder in het Holland Festival klonk tot hallucinerende dance. Videobeelden van eerdere optredens worden bewerkt en in een redicale herschikking monumentaal geprojecteerd. Tegelijkertijd wonen de toeschouwers muziektheater bij, dat gebaseerd is op, door Karin Spaink bewerkte actuele teksten en alledaagse geluiden. Ook de locaties van de avond ondergaan transformaties. Het publiek begint en eindigt de avond in Paradiso. Daar tussenin beweegt het zich over het Leidseplein naar de Stadsschouwburg, tijdens een avond die begint als een romantisch tangopodium, evolueert tot een dadaïstisch restaurant en eindigt als een feestende arena. Zullen we de nacht doordansen? De man met de hamer zal het weten. De regie van de avond is in handen van het Hollandia duo Paul Koek en Johan Simons in samenwerking met Paradiso.