Muziek als sublieme extase

Vermeulen, Roussel

Radio Filharmonisch Orkest

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Vermeulen begon aan zijn Vijfde symfonie in 1941. ‘Midden in de donkere tijden’ wilde hij een geluid van hoop laten horen. Centraal staat een adagio, in feite één lang uitgesponnen liefdeszang, dat begint met een indringende saxofoonsolo. Van Roussel, die Vermeulen zeer bewonderde, gaat de Tweede symfonie, een wek dat qua originaliteit nauwelijks voor dat van zijn Nederlandse collega onderdoet.

-

Dit concert maakt deel uit van de reeks ‘Muziek als sublieme extase’.

Programma

Matthijs Vermeulen ( 1888-1967) - Symfonie nr. 5 'Les lendernains chantants' (1941-'45)
Avec emportement
Adagio Finale

pauze

Albert Roussel ( 1869-1937) - Symfonie nr 2. in Bes, opus 23 (1919-'21)
Lent 
Modéré 
Très lent

Biografie

Matthijs Vermeulen (1888-1967) is in zekere zin de archetypische miskende componist. Hij moest tientallen jaren wachten op de premières van zijn Eerste ne Tweede symfonie; hij verwierf meer bekendheid door zijn werk als criticus dan door zijn muziek. Toe het enfant terrible Vermeulen merkte dat zijn werk hier op tegenstand stuitte, verruilde hij Nederland voor het Franse platteland, om er pas na de oorlog terug te keren. Pas nu begint het besef door te dringen dat Vermeulen een hoogst interessante persoonlijkheid was. In een tijd waarin vrijwel niemand ontsnapte aan de invloed van Schönberg, Mahler en Debussy, creëerde hij een hoogst persoonlijk idioom met kolossale klankvisioenen, overstelpende polymelodiek en verrassende instrumentatievondsten.

‘Vermeulens muziek heeft het effect van een hogedrukpan: van de eerste tot de laatste maat borrelt de componist over van vitaliteit, van inventiviteit, van levenslust.’ (Leo Samama) Een aantal vooraanstaande Nederlandse orkesten, brengt onder leiding van belangrijke dirigenten, alle zeven symfonieën en het orkestlied La veille. Deze muziek wordt gecombineerd met werken van tijdgenoten en geestverwanten die net als Vermeulen gedwongen waren in de marge te opereren. Voorafgaand aan de orkestconcerten is steeds kamermuziek van Vermeulen te horen, in de Kleine Zaal van het Concertgebouw.

CREDITS

uitvoering
Radio Filharmonisch Orkest
dirigent
lngo Metzmacher
muziek
Matthijs Vermeulen, Albert Roussel