Stravinsky, Kagel

Radio Kamerorkest, Groot Omroepkoor

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

In het jaar 1898 stierf Bismarck, voltooide Schönberg zijn eerste compositie, ontdekte Marie Curie het radium en werd Deutsche Grammophon (DGG) opgericht. Mauricio Kagel zou zichzelf niet zijn geweest als hij in 1973 een bijzonder stuk had verzonnen om het jubileum van de Duitse platenfirma op te luisteren. ‘Een muzikale röntgenfoto van het einde van de negentiende eeuw’ noemt hij 1898 – stukjes Brahms zijn te horen, maar ook Dvorák en Mahler -, maar ook een poging tot reconstructie van de klank van de eerste grammofoonplaten. Het resultaat is weer een typisch Kageliaanse mengeling van het bekende en het nieuwe, van verstrooiing en bezinning, van amusement en melancholie. De parodie – bij Kagel eigenlijk altijd aanwezig 0 wordt volop uitgespeeld in Stravinsky’s Mavra, een operajuweeltje vol prachtige volksmelodieën naar een absurd verhaal van Poesjkin, waarin de stijl van de opera buffa wordt geïmiteerd.

Programma

I. Stravinsky (1882/1971) -  Mavra (1922, rev. 1947)

Opera buffa in één bedrijf
Libretto: Boris Kochno naar Poesjkin

 

pauze

 

M. Kagel (1931) - 1898

Kammersymphonie für Stimmen und Instrumenten in zwei Sätzen (1972-’73)

(instrumentatie 1996)

CREDITS

muziek
Igor Stravinsky, Mauricio Kagel
uitvoering
Radio Kamerorkest, Groot Omroepkoor
muzikale leiding
Peter Eötvös
instudering
Huub Kerstens
rolverderling
Monique Krüs (Parasja), Wilke te Brummelstroete (De buurvrouw), Anna Larsson (De moeder), Valeri Serkin (De huzaar)
coproductie
Holland Festival, NPS-Radio