Een sprookje dat lijkt op een aardig huisje: Op de deur staat: Pas op!

Sleeping Beauty

Cullberg Ballet

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Als Mats Ek klassieke balletverhalen bij de kop pakt, blijft geen steen meer op de andere. Na hypereigenzinnige, nu al legendarische versies van Giselle en Het Zwanenmeer, heeft hij zich nu ontfermd over Doornroosje. En hoe! Allen de bekende muziek van Tsjaikovski is intact gebleven (al schalt zij soms in vervreemde vorm uit de luidspreker) – geheel verdwenen zijn de bekende weeïge sprookjessfeer en zoetsappige romantiek. Bij Ek neemt de toeschouwer als voyeur deel aan een verhaal dat op bizarre wijze naar onze tijd verplaatst is: prinses Aurora komt terecht in het drugsmilieu; haar moeder is bezeten door seks; prins Désiré is een reactionaire yup. Gene wonder dat het happy end meer vragen oproept dan het beantwoordt. De Frankfurter Allgemeine Zeitung noemde Eks Doornroosje vorig jaar na de première bij het Hamburhger Ballett een ‘grotesk mooie, zeer erotische voorstelling ’en repte van ‘ein Glücksfall’.

Biografie

Na een korte toneelcarrière bekeerde Mats Ek zich in 1973 geheel tot de dans en nog geen tien jaar later was hij uitgegroeid tot een van de belangrijkste danspersoonlijkheden van Europa. Elke nieuwe choreografie van Ek was een bijzondere gebeurtenis vanwege de geheel eigen bewegingsstijl, die Luuk Utrecht heeft omschreven als ‘een combinatie van pantomimische gebaren en gespierde dansbewegingen’. Sindsdien heeft de Zweed ook op inhoudelijk vlak opmerkelijke accenten gezet. Als een psychoanalyticus graaft hij in de menselijke geest om tevoorschijn te komen met zaken die vooral met agressie en menselijke hartstocht te maken hebben; Eks choreografieën gaan vaak over psychologische dilemma’s, die hij herleidt tot de kindertijd en tot de relatie tussen volwassenen en kind. Het werk van Mats Ek wordt tegenwoordig op gelijke hoogte gesteld met dat van Jirí Kylián, Hans van Manen, Pina Bausch en William Forsythe.

CREDITS

choreografie
Mats Ek
muziek
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
uitvoering
Cullberg Ballet
decor en kostuums
Peder Freiij
lichtontwerp
Göran Westrup