Carmen/ She was black

Cullberg Ballet

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Een gloed van een sigaar, de intensiteit van een starende blik, onbeschaamde seksualiteit – dat is Carmen ten voeten uit. Het kan niet anders of deze bijzondere dansversie van Bizets Carmen – een verhaal over passie, jaloezie en moordlust – werd gemaakt door Mats Ek. Bij hem is Carmen niet de traditionele wulpse femme fatale, maar een soort negentiende-eeuwse activiste die zichzelf opoffert ten behoeve van de hogere (feministische) zaak.

Tegenover het ‘realisme’ van Carmen staat het surrealisme van She was Black. Overheersend is een bedreigend en agressief stadsgevoel. De kale toneelvloer – een trap die nergens naartoe leidt, een verwrongen muur – vormt een vreemd landschap dat associaties oproept met beginnen verval. De doordringende tragische noten van Górecki’s Quasi una fantasia benadrukken de desolate sfeer van deze choreografie, die een ware explosie is van beweging en gevoelens.

CREDITS

uitvoering
Cullberg Ballet
Carmen
choreografie
Mats EK
muziek
George Bizet, Rodion Sjtsjedrin
decor & kostuums
Marie-Louise Ekman
assistent decorontwerper
Peder Freiij
lichtontwerp
Göran Westrup
She was black
choreografie
Mats EK
muziek
Henryck Górecki, Traditionele keelzang (Kongerei)
decor en kostuums
Peder Freiij
lichtontwerp
Ellen Ruge