Stockhausen

Orchester- Finalisten uit Mittwoch aus Licht

Asko Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Programma

Karlheinz Stockhausen – Orchester-Finalisten (eerste uitvoering)

 

Karlheinz Stockhausen – Telemuzik

Achtergrondinformatie

Na het succesvolle Stockhausen-retrospectief in het Holland Festival 1995 – een soort rehabilitatie na een periode van verguizing en vergetelheid – is de Duitse componist alweer terug in Amsterdam met een nieuw stuk uit Mittwoch, het zesde deel uit de zevendelige Licht-cyclus. Tussen Stockhausen en het Asko Ensemble bestaat al jaren een goede band die nu resulteert in een speciaal voor de Asko-musici geschreven stuk: Orchester-Finalisten, voor ensemble en elektronica. Hoewel de componist bij de invulling van het stuk nog enige verrassingen in petto heeft, is wel al duidelijk dat hij hierin een uitgecomponeerd orkestproefspel op het oog heeft: de meest barbaarse beproeving waaraan een musicus zich in zijn of haar carrière dient te onderwerpen. De leden van het Asko Ensemble stellen zich in twee ronden aan het publiek voor en krijgen daarbij te maken met een geheimzinnige schaduwfiguur, hun virtuele spiegelbeeld in klank, die hun verrichtingen op passende wijze begeleidt. De twee ronden van deze audities worden onderbroken door Telemusik, een elektronische compositie op band die Stockhausen in  1966 in Japan maakte. Het is zijn eerste werk dat de 'muziek van alle landen' (fragmenten uit Japanse, Balinese en Afrikaanse muziek) combineert met de klankwereld die hij in de elektronische studio's had weten te ontsluiten.

CREDITS

muziek
Karlheinz Stockhausen
uitvoering
Asko Ensemble