Opening Holland Festival 1996

Say bye-bye

Nederlands Dans Theater

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Eerder dit seizoen bracht het Nederlands Dans Theater 1, onder de titel Vakbroeders, een even succesvol als contrastrijk programma met de combinatie Kylián/Lightfoot/Forsythe. Opvallend veel waardering was er voor de Engelse choreograaf Paul Lightfoot (1966), wiens Softly, as I leave you in de pers onder meer ‘fantasievol, poëtisch en soms ontroerend’ en ‘eigenwijs en onderhoudend’ werd genoemd.

Programma

Say bye-bye – William Forsythe

 

Start to Finish – Paul Lightfoot

 

Anna and Ostriches – Jirí Kylián

Achtergrondinformatie

Het programma waarmee het Nederlands Dans Theater het Holland Festival opent, bevat naast een nieuw werk van Paul Lightfoot ook een première van Jiří Kylián, volgens Clive Barnes, gezaghebbend criticus van de New York Post, 'een van de grootste choreografen van de wereld'.
Derde onderdeel is het werk waarmee William Forsythe in 1980 zijn debuut maakte bij het NDT, Say bye-bye. 'Een choreograaf met een oorverdovende aanwezigheid', zo keek men later bij het Haagse gezelschap terug, 'die het studiocomplex van het NDT twee maanden letterlijk op de wankele grondvesten heeft doen trillen. Want hard is zijn muziekcollage en minstens even hard zijn ballet Say bye-bye. Hard en rauw in beweging en met door merg en been snijdende kreten en gillen van de dansers'.
Forsythe zei er indertijd zelf over: 'In het begin ziet het er heel goedkoop uit, als licht amusement. Maar er zit meteen een destructief element in, zowel in de beweging als in de muziek. Er gaat voortdurend iets mis, de structuur valt steeds weer weg door menselijk falen. De dansers lopen herhaaldelijk weg en verstoren zo de orde binnen het werk.
'Het redelijk vrolijke begin wordt aan het slot vrijwel identiek herhaald. Het is precies dezelfde muziek en het zijn precies dezelfde passen. Alleen dit slotdeel is volkomen uitgeput. Het is afschuwelijk. Het is zo versneld dat het destructief is. De uitputting is totaal. De vorm heeft zich tenslotte door zijn eigen energie uitgeput.
'Het moet heel rauw overkomen op het publiek. In het begin zou je nog wel willen glimlachen, maar je voelt je er wel al heel onbehaaglijk bij. Dat gevoel wordt steeds erger. Daar is niet omheen te komen, want wat dat betreft is het werk heel eenvoudig.'

Biografie

Lightfoot, al een tijd een van de gezichtsbepalende dansers van het NDT, heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een zeer origineel choreograaf. In 1991 maakte hij voor NDT 1 Seconds op religieuze muziek van Vivaldi, een ballet waarin de dansers vastgesnoerd aan stoelen een uiterst inventief bewegingsscala uitvoerden. Roy van de Graaf schreef in de Volkskrant: 'Paul Lightfoot werkt aan een opmerkelijk consistent oeuvre. In duizelingwekkend tempo schudt deze 29-jarige danser de choreografieën uit zijn mouw. Daarbij rijgt hij niet alleen de ene spitse bewegingsvondst aan de andere, hij balanceert wonderlijk mooi op de scheidslijn tussen humor en poëzie.

CREDITS

dansers Nederlands Dans Theater
Fiona Lummis, Susan Laraghy, Catherine Riesi, Jean Emile, Ivan Dubreuil, Sol León, Jorma Eb, Joeri de Korte, Caroline Armenta ea
Nederlands Balletorkest
dirigent
Paul Connelly
hobo
Nicoline Alt
slagwerk
Arthur Cune, Jacob Goud, Bouwe de Jong en Peter Lahey
Say bye-bye
choreograaf
William Forsythe
muziekcollage
Ohana, Vater ea
decor
Axel Manthey
kostuums
Eileen Brady, Axei Manthey
licht
Joop Caboort
Start to Finish
choreograaf
Paul Lightfoot
muziek
Thomas Tollet, Henry Purcel, Tomaso Albinoni, The Cranberries, Georg Händel
decor
Paul Lightfoot
kostuums
Sol León
licht
Tom Bevoort
Anna and Ostriches
choreograaf
Jirí Kylián
muziek
Joh. Strauss jr, E. Strauss, Josef Strauss, Zbigniew Preisner
decor, licht
Jiri Kylián
kostuums
Joke Visser