Holland Festival 1996 in het filmmuseum

Griekse tragedie op celluloid

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Van 30 mei t/m 26 juni staan de twee filmzalen van het Nederlands Filmmuseum continu in het teken van het Holland Festival 1996. Naast het hoofdprogramma Classique en Images is er iedere week een programma met een ander thema: Nieuwe Golf: Documentaires, Het ontbreken van een Klein Detail en Griekse Tragedies op Celluloid.

Programma

L'Odissea (Francesco Bertolini/Adolfo Padovan, 1911)

 

Twice a Man (Gregory Markopoulos, 1963)

 

Ulisse (Mario Camerini, 1954)

 

Thiassos/De komedianten (Theodoros Angelopoulos, 1974)

 

La caduta di Troia (Giovanni Pastrone/Romano Bergnetto, 1910)

 

Szerelmem, Elektra (Miklós Jans* 1974)

 

Clash of the Titans (Desmond Davis, 1981)

 

The Trojan Women (Michael Cacoyannis, 1971)

 

Medea (Pier Paolo Pasolini, 1970)

Achtergrondinformatie

Vanaf het begin heeft de cinema de Griekse tragedie in zijn armen gesloten. De cinema stort zich eerst met wellust op verhalen die indrukwekkende decors en groot spektakel uitlokken. La Caduta di Troia (1910) en L’Odissea (1911) zijn de ware voorlopers van Hollywoods historische spektakelfilms uit de jaren vijftig. Hiervan is Ulisse (1954), met Kirk Douglas en Silvana Mangano, een goed voorbeeld. Niet minder indrukwekkend zijn het filmische experiment Twice a Man van Gregory Markopoulos (1963), Theo Angelopoulos’ brechtiaanse epiek in O Thiassos (de Komedianten) (1974) en natuurlijk Pasolini’s ‘realistische’ Medea (1969/70).

CREDITS

regie
Francesco Bertolini, Adolfo Padovan, Gregory Markopoulos, Mario Camerini, Theodoros Angelopoulos, Giovanni Pastrone, Romano Bergnetto, Miklós Jans, Desmond Davis, Michael Cacoyannis, Pier Paolo Pasolini