Een postmodernistische bewegingstovenaar

Eidos: Telos

Ballett Frankfurt

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Een 'bewegingstovenaar' en een 'duivelskunstenaar', zo wordt het Amerikaanse dansfenomeen William Forsythe wel genoemd. Met een grenzeloze inventiviteit bedenkt choreograaf /licht-, kostuum- en decorontwerper Forsythe steeds weer nieuwe, virtuoze danspatronen voor de leden van het Ballet Frankfurt, dat hij sinds 1984 leidt.

Achtergrondinformatie

Meer op de dans zelf gericht lijkt Eidos: Telos dat eind 1994 in Frankfurt in première ging. 'There is only dance' luidt een van de teksten waarmee de toeschouwer bestookt wordt. Het werk kan worden opgevat als een reactie op Ocean van Merce Cunningham waarbij computer en klok de bewegingen stuurden. Ook bij Eidos: Telos wordt de speelvloer beheerst door klokken. Ze starten op het moment dat het ballet begint, volgen daarna echter hun eigen loop - onafhankelijk van de dans - en verdwijnen ten slotte. In Eidos:Telos wordt een hectisch middenstuk omgeven door meer serene hoekdelen met uitgewerkte bewegingsstudies waaraan verder geen concrete betekenis hoeft te worden verleend. Maar aan het einde komt, als een duveltje uit een doosje, toch weer de apocalyptische Forsythe om de hoek kijken en eindigt Eidos: Telos in een algeheel choreografisch inferno.

Biografie

Zijn stijl is op-en-top postmodernistisch, door de vele stijlcitaten maar tevens door een aanpak die voortdurend bestaande verbanden doorbreekt. Maar er is meer. Forsythe is een meester in het oproepen van mysterieuze werelden waarin figuren in uiterste concentratie handelingen verrichten als werkers in een futuristisch laboratorium. In de woorden van een criticus: 'Forsythe schept universums die je nauwelijks kunt bevatten, zeker niet kunt duiden en eigenlijk alleen maar moet ondergaan.'

CREDITS

concept en organisatie
William Forsythe
uitvoering
Ballett Frankfurt
muziek en bewerking
Thom Williams, Joel Ryan
kostuums
Naoki Takizawa, Stephen Galloway
dans
Jacopo Godani, Jill Johnson, Emily Molnar, Anthony Rizzi, Jone San Martin, Andrea Tallis, Dana Caspersen ea