Collectieve compositie Nieuw werk van Louis Andriessen

De Tiende Man/Gesneden Water

Opening Ensemble Parade

Asko Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble, Nieuw Ensemble, Schönberg Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Oorspronkelijke bijdrage aan De Tiende Man/Gesneden Water, nog onbewerkt. Collectieve compositie van De Bondt, Bons, Breuker, Janssen, Padding, Van Rossem, Termos, Tsoupaki en D. Wagenaar.

Programma

Versie 1 De Tiende Man

Eindredactie Cornelis de Bondt

Wereldpremière

 

Versie 2 Gesneden Water

Eindredactie Willem Breuker

Wereldpremière

 

Louis Andriessen – De Laatste Dag

Wereldpremière

Achtergrondinformatie

Negen componisten schreven elk twee minuten muziek voor het Asko Ensemble, het Nederlands Blazers Ensemble; het Nieuw Ensemble en het Schönberg Ensemble. Een van hen, Willem Breuker, nam de stukjes mee naar huis en maakte er één groot stuk van: de versie-Willem Breuker. De overige acht maakten er onder eindredactionele supervisie van Cornelis de Bondt nog een tweede groot stuk van. Zij herschikten  elkaars noten en creëerden aldus een fictieve tiende  componist. Onder welke naam  zal deze supercomponist de geschiedenis ingaan? Louis Andriessen over De Laatste Dag: 'Ik heb de vier ensembles omgevormd tot één groot ensemble, met een typische Andriessen-bezetting die ik zou willen omschrijven als "het verschrikkelijke orkest van de eenentwintigste eeuw".
Er zitten onder meer twee synthesizers en twee basgitaren bij. Plus vier zangers en een kinderstem. Ik heb een late tekst van Lucebert gebruikt over oorlog en de dood, Het laatste avondmaal. In het stuk zit verder het in de negentiende eeuw in Brabant opgetekende liedje Het ellendig doodshoofd, over een vrouw die op het kerkhof de schedel van haar moeder zoekt om te vragen hoe het er in het hiernamaals uitziet. Een interval uit de melodie van het liedje is belangrijk voor het muzikale verloop van het stuk. Ik heb een polemische houding ten opzichte van het symfonieorkest, maar in De Laatste Dag zitten procedés uit de begintijd van de symfonie, zoals de doorwerking. Aan de andere kant sluit het stuk, met zijn ontwikkelingen in de polyritmiek, aan bij het muzikale onderzoek in De Snelheid uit 1982.'

CREDITS

componisten
De Bondt, Bons, Breuker, Janssen, Padding, Van Rossem, Termos, Tsoupaki, D. Wagenaar
met medewerking van
Wilma van den Berge (fagot), Willem van der Vliet (trompet), Gerrit Hommerson (synthesizer), Paul van Utrecht (elektrische gitaar), Patricio Wang (basgitaar)
dirigenten
Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw
solisten
Sten Verpalen (jongenssopraan), Marcel Beekman (tenor), Robert Coupe (tenor), Romain Bischoff (bariton), David Barick (bariton)