Een postmodernistische bewegingstovenaar

Artifact

Het Nationale Ballet

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Een 'bewegingstovenaar' en een 'duivelskunstenaar', zo wordt het Amerikaanse dansfenomeen William Forsythe wel genoemd. Met een grenzeloze inventiviteit bedenkt choreograaf /licht-, kostuum- en decorontwerper Forsythe steeds weer nieuwe, virtuoze danspatronen voor de leden van het Ballet Frankfurt, dat hij sinds 1984 leidt.

Achtergrondinformatie

In het jaar 1984 maakte William Forsythe Artifact, een dansexercitie ingebed in een theatrale raamvertelling die wel omschreven is als 'een verwrongen, surrealistisch sprookje over mensen van deze tijd'. Het sprookje slaat in het derde deel om in een koortsachtige nachtmerrie met (Luuk Utrecht in de Volkskrant) 'een Cunningham-achtig pandemonium van bewegingsexplosies en een louter lawaaiige, snerpend krijsende tekstvoordracht. Deze chaos is zenuwslopend maar de koude rillingen over mijn rug werden ook veroorzaakt door de bewondering voor de perfecte theatrale vorm'.

Biografie

Zijn stijl is op-en-top postmodernistisch, door de vele stijlcitaten maar tevens door een aanpak die voortdurend bestaande verbanden doorbreekt. Maar er is meer. Forsythe is een meester in het oproepen van mysterieuze werelden waarin figuren in uiterste concentratie handelingen verrichten als werkers in een futuristisch laboratorium. In de woorden van een criticus: 'Forsythe schept universums die je nauwelijks kunt bevat­ ten, zeker niet kunt duiden en eigen­ lijk alleen maar moet ondergaan.'

CREDITS

choreografie
William Forsythe
uitvoering
Het Nationale Ballet
muziek
Eva Crossman-Hecht, Johann Sebastian Bach, William Forsythe
decor, licht
William Forsythe
piano
Margot Kazymirska
spreekrollen
Nicolas Champion, Kate Strong