Gruwelijke sketches uit het leven van alle dag

Faust

Gustav Ernst, De Trust

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Gustav Ernst schreef speciaal voor De Trust een nieuw toneelstuk, gebaseerd op het Faust-verhaal.

Achtergrondinformatie

Van Gustav Ernst speelde het gezelschap in 1992 met veel succes het toneelstuk Bloedbad, een rauwe parafrase op de Oresteia-trilogie waarin Klytaimnestra, de laatste grote vertegenwoordigster van het matriarchaat, een vertwijfelde poging doet om aan de macht te blijven. De moord op Agamemnon wordt echter geen overwinning, maar het begin van haar ondergang.
Ernsts toneelstuk Duizend Rozen – een parabel over het kapitalisme en de oorlog tussen de sexen - speelde De Trust eerst in het theater, om er in 1993 een filmversie van te maken. Deze kreeg tijdens de Nederlandse Filmdagen 1994 drie Gouden Kalveren.

Biografieën

Gustav Ernst (50, drie romans, twaalf toneelstukken), is een van de belangrijkste theaterauteurs van Oostenrijk. Hij behoort, net als Elfriede Jelinek en Wemer Schwab, tot een kritische generatie nakomelingen van 'monumenten' als Ödön von Horváth en Karl Kraus. Gustav Ernsts toneelteksten zijn radicaal en meedogenloos. Hij schrijft onder het motto: De waarheid is ordinair. Hij spreekt duidelijk uit wat anderen door middel van conversatie opheffen: dat wat verdrongen is, wat verboden is, het gruwelijke. Zijn stukken zijn miniaturen, sketches uit het leven van alledag, maar de houdingen, spreekwijzen, gevoelens van zijn personages duiden altijd op een acute maatschappelijke noodtoestand. In zijn beschrijving van een wereld in crisis treft Ernst precies het hart van de maatschappij: het bestiarium van de normaliteit. Vaak gaat het in zijn verhalen om de innige, maar fatale samenhang tussen economie, macht en driftleven. De intieme betrekkingen tussen de mensen en daarmee ook de taal van hun erotiek, zijn allang afgegleden tot het niveau van ordinaire bezitsdrang en agressie.
Net als zijn generatiegenoten en voorgangers is Gustav Ernst een meester in de agressieve woordenvloed. Door middel van taal schetst hij, cynisch en opgewekt, gruwelijk en prachtig, precies en overdreven, al datgene wat mensen dag in dag uit verdringen. Bovendien duwt hij de lezer/toeschouwer met de neus op de 'wakken' in de politieke samenleving.

 

Regisseur Theu Boermans (1950) speelde na de toneelschool in films als De Emma en De leeuw van Vlaanderen en speelde en regisseerde bij Globe in Eindhoven. Daarna werkte hij freelance totdat hij in 1989 een groep jonge acteurs om zich heen verzamelde en De Trust oprichtte. Het repertoire bestond vooral uit 'zwarte' stukken van Duitse en Oostenrijkse auteurs als George Tabori, Rainald Goetz, Wemer Schwab en Gustav Ernst. Dat was een bewuste keuze. Zoals de Volkskrant schreef: 'Boermans heeft zich als artistiek leider van De Trust bekwaamd in geëngageerd toneel over macht, doodsdrift en lafhartigheid. Hij daalt in zijn producties af in de krochten van de Europese ziel.'

CREDITS

tekst
Gustav Ernst
uitvoering
De Trust
regie
Theu Boermans
vertaling
Tom Kleijn
decor/licht
Eveline Alders
kostuums
Catherine Cuykens
cast
Jasmijn Allas (Greetje), Anneke Blok (Maatschappelijk Werkster), Lukas Dijkema (Leraar), Khaldoun Elmecky (Wagner), Maris van Eyle (Groene Politica), Bert Geurkink (Man van de Groene Policita), Myranda Jongeling (Galeriehoudster), Sylvia Poorta (Mephisto), Jaap Spijkers (Faust) e.a.