Wereldpremières

The Death of Oedipus

Dubbelvoorstelling met Wolvendorp

Qu Xiasong, Chinese kameropera’s, Nieuw Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Qu Xiasong (1952) baseerde het libretto van The Death of Oedipus op Sophocles’ Oedipus in kolonos. Redden om deze stof te nemen is, zegt hij, dat zowel de Griekse tragedie als het boeddhisme zich met het lot bezighoudt. Wat de componist in het verhaal interesseert is niet de gangbare Freudiaanse interpretatie maar wat in zijn ogen de essentie van de mythe is: de boeddhistische opvatting dat iemand ‘vrij’ is op het moment dat hij zijn lot accepteert. In de muziek van Qu Xiaosong vindt een vruchtbare clash plaats tussen hedendaagse westerse invloeden en eeuwenoude Aziatische tradities. Qu is een meester van de spannende stilte. Zijn muziek beweegt zich tussen intense rust en heftige dramatiek en heeft daardoor een zeer theatrale werking. ‘Als in een Chinees schilderij slaagt Qu erin om met een enkele lijn een groots muzikaal landschap te suggereren’. (Roeland Hazendonk over Qu’s compositie Yi).

Programma

Qu Xiaosong
The Death of Oedipus
Kameropera gebaseerd op Sophocles’ Oedipus in Kolonos

 

Pauze

 

Guo Wenjing
Wolvendorp
Kameropera in vier scènes naar de novelle Het dagboek van een gek van Lu Xun

CREDITS

uitvoering
Nieuw Ensemble
dirigent
Ed Spanjaard
The Death of Oedipus
muziek
Qu Xiaosong
regie
Mark Timmer
decor/kostuums
Jeroen Henneman
lichtontwerp
Edwin Verstegen
zang
Romain Bischoff (Oedipus), Annette Daniels (Antigone), Elena Vink (Ismene), Nigel Robson (Theseus), John Tranter (Creon), Shi Kelong, Palle Fuhr Jørgensen, Emile Godding, John Tranter (Koor)
Wolvendorp
muziek
Guo Wenjing
regie
Gijs de Lange
decor/kostuums
Paul Gallis
lichtontwerp
Reinier Tweebeeke
zang
Nigel Robson (Gek), Shi Kelong (Oudere broer), Ananda Goud (Vrouw), Kon Fang-fang (Meisje), John Tranter (Dokter He), Romain Bischoff, Palle Fuhr Jørgensen, Emile Godding, John Tranter (Pachters), Elena Vink (Geest van de dode zuster)