Bach in slow motion en andere bewerkingen

Stravinsky, Gesualdo, Rameau, Schütz

Radio Kamerorkest, Gesualdo Consort

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

‘Stravinsky en oude muziek’, zo zou het thema van dit concert kunnen luiden. Op latere leeftijd liet Igor Stravinsky zich vooral inspireren door muziek uit renaissance en barok. Zo voltooide hij Carlo Gesualdo’s Tres sacrae cantiones en bewerkte hij een aantal van diens madrigalen tot Monumentum pro Gesualdo. Daarnaast ging Stravinsky bij de instrumentatie van zijn In memorian Dylan Thomas uit van een werk van Heinrich Schütz. Uit een eerdere periode dateert de onder andere op Jean-Baptiste Lully geïnspireerde balletmuziek Apollon musagète. Van Lully’s tegenhanger Jean-Philippe Rameau ten slotte staat nog de suite uit de opera Abaris, ou Les Boréades op het programma.

Programma

Igor Stravinsky – Fanfare for a new theatre
Voor twee trompetten

 

Carlo Gesualdo – Tres sacrae cantiones
Voltooid door Igor Stravinsky
Voor zes- en zevenstemmig koor

 

Carlo Gesualdo – Monumentum pro Gesualdo di Venosa ad CD annum (1960)
bew. Igor Stravinsky
Drie madrigalen herschreven voor instrumenten
I. Asciugate I begli occhi
(Madrigale XIV, Libro quinto)
II. Ma tu, cagion di quella
(Madrigale XVIII, Libro quinto)
III. Beltà poi che t’assenti
(Madrigale II, Libro sesto)

 

Jean-Philippe Rameau – suite uit Abaris ou Les Boréades (1764)
Ouverture
Air gracieux
Entrée d’Abaris, Polimnie, les Muses, Zéphirs, Saisons, les Heures et les Arts
Entr’acte, les Vents
Air vif (torture d’Alphise)
Contredanse en rondeau

 

Pauze

 

Igor Stravinsky – Fanfare voor drie trompetten (1953)

 

Heinrich Schütz – Fili mi, Absalon, SWV 269 (1629)
Voor bas, trombonekwartet en continuo

 

Igor Stravinsky – In memoriam Dylan Thomas (1954)
Voor tenor, strijkkwartet en trombonekwartet

 

Igor Stravinsky – Apollon musagète (1928)
Ballet en deux tableaux
Premier Tableau (prologue):
Naissance d’Apollon
Second Tableau:
Variation d’Apollon
Pas d’action
Variation de Calliope
Variation de Polymnie
Variation de Terpsichore
Variation d’Apollon
Pas de deux
Coda
Apothéose

CREDITS

componisten
Igor Stravinsky, Carlo Gesualdo, Jean-Philippe Rameau, Heinrich Schütz
uitvoering
Radio Kamerorkest, Gesualdo Consort
dirigent
Frans Brüggen
bas
Harry van der Kamp
tenor
Paul Agnew
coproductie
Holland Festival, Radio 4
Deze productie komt tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.