Eerste meesterwerk uit de operahistorie

Orfeo

Rotterdams Philharmonisch Orkest, Laurenscantorij, Kamerkoor Rotterdams Conservatorium

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Monteverdi’s uit 1607 stammende Orfeo is niet alleen een geniale ‘samenvatting van wat de voorafgaande periode aan muziek stijlen had opgeleverd, maar tevens het eerste meesterwerk van het in 1597 ‘uitgevonden’ operagenre. Orfeo, die met zijn meeslepende verhaal en bel canto-achtige melodieën de tands des tijds goed heeft doorstaan, is in verre van completen vorm overgeleverd. Monteverdi heeft weliswaar aangegeven uit welke instrumenten het orkest moest bestaan, maar de partituur geeft alleen de muzikale hoofdlijn. In de twintigste eeuw, toen men Orfeo als het ware herontdekte, zijn tal van bewerkingen ontstaan. Onder meer van Carl Orff, Luciano Berio, Nikolaus Harnoncourt en in 1967, van Bruno Maderna streefde niet naar authenticiteit, hij wilde het werk de ‘emotionele kracht’ teruggeven die het in de tijd van Monteverdi moet hebben gehad. De concertante uitvoering van Orfeo sluit aan bij het thema ‘bewerkingen’ dat de rode draad vormt in de muziekprogrammering van het Festival.

CREDITS

uitvoering
Rotterdams Philharmonisch Orkest, Laurenscantorij, Kamerkoor Rotterdams Conservatorium
dirigent
Marc Minkowski
koordirigent
Barend Schuurman
zang
Judith Howarth (La musica, Euridice, La speranza, L’eco), Véronique Gens (Una ninfa, Uno spirito), Kathleen Kuhlmann (Una ninfa, Messaggera, Proserpina), Guy de Mey (Un pastore, Uno spirito, Apollo), Laurent Naouri (Orfeo), Nicolas Cavallier (Un pastore, Plutone), Gary Relyea (Un pastore, Caronte, Uno spirito)
coproductie
Rotterdams Philharmonisch Orkest, Holland Festival, Radio 4