Freeze

Asko Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Rob Zuidam (1964) nam een waargebeurd verhaal als uitgangspunt voor zijn eerste muziekdramatische werk. Patty Hearst (dochter van de beroemde mediamagnaat) werd, korte tijd na haar ontvoering door een terroristische organisatie, geïdentificeerd op foto’s van een bankoverval: ze had besloten te breken met haar familie en samen te werken met haar ontvoerders. FREEZE is ‘moderne mythologie’ zegt Zuidam. Hij haalde het verhaal van Patty Hearst uit de originele context, zodat het een bredere, universele betekenis krijgt. Daardoor gaat deze kameropera over idealisme en de consequenties ervan, over Patty’s zoektocht naar de verborgen kanten van haar verbeelding en over manipulatie door de massamedia (het geval-Hearst werkte indertijd door toedoen van de televisie veel commotie). Zuidam zegt de psychologie van het drama te hebben willen oproepen met muziek die een ‘autonome wereld van klanken, gedachten en beelden is, en levendig als het leven zelf, maar tegelijkertijd een meer intense en humoristische weergave ervan’.

Biografie

Rob Zuidam (1964) werd geboren in Gouda en studeerde compositie bij Philippe Boesman en Klaas de Vries aan het conservatorium Rotterdam en bij Lukas Foss en Oliver Knussen in Tanglewood USA, waar hij in 1989 de Tanglewood Koussevitzky Composition prize won. In 1991 kreeg hij de aanmoedigingprijs van het Amsterdamse Kunstenfonts voor zijn composities Pancho Villa en Fishbone en de prijs voor compositie van het Rotterdamse conservatorium. Zuidam is gefascineerd door het turbulente (muziek)leven in New York, waar hij de helft van het jaar leeft. Zijn muzikale achtergrond bestrijkt een breed scala: hij werd gevormd als klassiek pianist, maar was tevens gitarist in punk bands. Zijn composities, die zijn geschreven voor uiteenlopende bezittingen, zijn opvallende vitaal en energiek worden gekenmerkt door een rock-achtige drive. Het werk van Rob Zuidam wordt uitgevoerd over de gehelen wereld. Begin 1994 speelde de Londen Sinfonietta zijn Octet en Calligramme/il pleut. Rob Zuidam schrijft in opdracht van de Michael Vyner Trust een voor kamerensemble dat zal worden uitgevoerd door de Londen Sinfonietta en door het Asko Ensemble (tijdens de Nederlandse Muziek dagen in december van 1994) en voor het Radio Orkest componeert hij Trance figurations.

CREDITS

muziek en libretto
Rob Zuidam
uitvoering
Asko Ensemble
dirigent
Stefan Asbury
regie
Lidwien Roothaan
decors
Floor Oskam
kostuums
Rien Bekkers
licht
Reinier Tweebeeke
vocale bezetting
Susan Narucki (Patty H), Elena Vink (Mother H), Gerrie de Vries (Mizmoon), Zeger Vandersteene (Mr. H), Martin Hargrove (Cinque), Jaco Huijpen (Ambrose Bierce)