Rimski-Korsakov, Moesorgski, Voestin, Pärt

Radio Filharmonisch Orkest

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Creërde de Estlandse componist Arvo Pärt de zogenaamde tittinnabuli-stijl (klokjesstijl), waarmee hij bekend is geworden, uit het niets? Pärts landgenoot, de dirigent Eri Klas, brengt met het Radio Filharmonisch Orkest enkele sleutelmomenten uit Pärts compositorische voorgeschiedenis tot klinken. Pro et contra, een mini-celloconcert uit 1966, heeft nog de uiterlijke eigenschappen van mainstream avant-garde uit de jaren zestig, althans voor West-Europese oren.

In de vijf jaar later zet Pärts muzikale taal een grote stap voorwaarts richting klokjesstijl door een grote stap terug in de tijd te maken, richting negentiende eeuw. Richting Russische componisten als Rimski-Korsakov en Moesorgski, die allen om deze treden al een plaats op dit programma verdienen. Aleksandr Voestin maakt zijn rentree in het Holland Festival met een van zijn zeldzame orkestwerken, voor de al even zeldzame bezetting van strijkorkest, piano, celesta en zes slagwerkers.

Programma

Nikolai Rimski-Korsakov (1844-1908) - Russisch Pasen (1888)

Modest Moesorgski (1939-1881) Liederen en dansen van de dood (1875-1877), instrumentatie Edison Denisov (1983)

 

pauze

 

Aleksandr Voestin (1943) - Memoria 2 (1978)

 

Arvo Pärt (1935) - Pro et contra (1966); Derde Symfonie (1971)

CREDITS

muziek
Nikolai Rimski-Korsakov, Modest Moesorgski, Aleksandr Voestin, Arvo Pärt
uitvoering
Radio Filharmonisch Orkest
dirigent
Eri Klas
bas
Robert Lloyd
cello
Mats Rondin
coproducent
NOS-radio
Deze productie kwam tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties