Ravel, Stravinsky

Orchestre Symphonique de Montréal, Laurenscantorij en Rotterdams Conservatorium Koor

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De verstandhouding tussen Ravel en Stravinsky werd gekenmerkt door een grote wederzijdse waardering. Beiden wezen de beladenheid van de Duitse Romantiek af en werden gedreven door een sterke behoefte aan helderheid en precisie. De werken van beide componisten vertonen, behalve grote contrasten, zeker ook overeenkomsten. Heldere, 'Franse' kleuren overheersen in Stravinsky's vroege werk  Feu d'artifice (1908) evenzeer als in het veel later geschreven Vioolconcert in D (1931); en twee jaar voor de Sacre vormde Ravels onconventionele ballet Daphnis et Chloé (1909-1912) al een eerste stoot onder de gordel van het conservatieve muziekpubliek. Ravel schreef deze 'symphonie chorégraphique' voor dezelfde 'Ballets Russes' van Sergej Diaghilev als waarvoor Stravinsky zijn balletmuziek componeerde.
Het programma wordt uitgevoerd door het Orchestre symphonique de Montréal onder leiding van Charles Dutoit, Stravinsky-expert en specialist in het Franse repertoire. De jonge Canadese violiste Chantal Juillet, die onlangs een glansrijk debuut bij het Concert­ gebouworkest maakte, zal soleren in Stravinsky's Vioolconcert in D.

Programma

Igor Stravinsky (1882-1971)

 

Feu d’artifice (1908)

 

Concerto en ré (1931)

voor viool en orkest

1. Toccata

2. Aria I

3. Aria II

4. Capriccio

 

pauze

 

Maurice Ravel (1875-1937)

 

Daphnis et Chloé (1902-1912)

 

Ballet en trois parties (un acte)

CREDITS

muziek
Igor Stravinsky, Maurice Ravel
uitvoering
Orchestre Symphonique de Montréal, Laurenscantorij, Kamerkoor Rotterdams Conservatorium
dirigent
Charles Dutoit
viool
Chantal Juillet