On Stage, On Screen

Hans van Manen

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Hans van Manen heeft zelf eens gezegd aan de ene kant uit te zijn op een esthetisch resultaat, terwijl hij zijn choreografieën aan de andere kant ook iets  groezeligs, morsigs wil geven. 'Een geile ondertoon. Recht-toe-recht-aan geil is niet interessant. In Portrait is sprake van een vrouw die buitengewoon erotisch is, maar daar niet mee te koop loopt.' Van Manen maakte Portrait in 1983 geïnspireerd op danseres Pauline  Daniëls. Onder het motto 'de kleur van de beweging en de beweging van de kleur' presenteerde choreografe en danseres Karin Post vorig jaar de manifestatie True Colour. Vier choreografen maakten op basis van het werk van computerkunstenaar  Peter Struycken en de muziek van Steve Martland en Harry de Wit een choreografie. Eén van die choreografen was Hans van Manen. In zijn bijdrage, Theme, laat hij twee dansers bewegen in een smalle rechthoek van licht.

Het derde onderdeel in dit programma is Evergreens van Nederlands Dans Theater 3. Deze groep werd vorig jaar opgericht voor oudere dansers die, ondanks hun afnemende fysieke mogelijkheden, artistiek op hun hoogtepunt zitten. Tijdens het eerste optreden van deze groep, in het afgelopen Holland Dance Festival, bleek Hans van Manen voor Gérard Lemaitre en Sabine Kupferberg een ballet te hebben gemaakt dat  zelfs onmogelijk door jongere dansers gedanst had kunnen worden. Alleen dansers met een dusdanig gerijpte theaterpersoonlijkheid zijn in staat elke beweging zo'n lading te geven. Een van de passages waarin dit wel het meest treffend aan de dag treedt, is de solo waarin Sabine Kupferberg Van Manens variant van De stervende zwaan ten  beste geeft.

Na de pauze is Van Manen 'on screen' aan de beurt. Henk van Dijk, die sinds jaar en dag Hans van Manens werk op video vastlegt, kreeg van De Meervaart de opdracht een  documentaire te maken die speciaal geschikt is voor vertoning in het theater. Hij laat Hans van Manen aan het woord over zichzelf en over zijn werk, en toont dansfragmenten uit Van Manens totale oeuvre.

Programma

Hans van Manen (1932)

 

Theme uit True Colour

Muziek: Harry de Wit

 

Portrait

Muziek: Erik Satie

 

Evergreens

Muziek: Camille Saint-Saëns, Julien Peyronnin, Heitor Villa-Lobos

 

 

Henk van Dijk - Videodocumentaire

CREDITS

choreografie
Hans van Manen
Theme uit True Colour
muziek
Harry de Wit
toneelbeeld
Peter Struycken
kostuums
Keso Dekker
dans
Karin Post, Michael Beards (Nationaal Fonds)
Portrait
muziek
Erik Satie
piano
Robert Greuter
volglicht
Henk van Dijk
decor en licht
Hans van Manen
kostuums
Keso Dekker
dans
Pauline Daniëls (Stichting Dansproduktie)
Evergreens
muziek
Camille Saint-Saëns, Julien Peyronnin, Heitor Villa-Lobos
decor en kostuums
Keso Dekker
licht
Joop Caboort
dans
Sabine Kupferberg en Gérard Lemaitre (NDT 3)
videodocumentaire
samenstelling
Henk van Dijk
On Stage, on Screen is een onderdeel van de Van Manen Plus manifestatie, een coproductie van De Meervaart, het Nederlands Instituut voor de Dans en het Holland Festival