Werken van Darius Milhaud

Les malheurs d'Orphée

Schönberg Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Milhaud schreef een groot aantal kamer­ opera's, die veelal gebaseerd waren op Griekse tragedies en waarin de kracht van Milhauds befaamde polytonaliteit duidelijk tot uiting komt: de harmonische spanning die hij met zijn 'gemengde' akkoorden oproept, heeft een zeer expressieve werking. Een van deze opera's is Les malheurs d'Orphée (1924), waarin Milhaud een sterk ontmythologiseerde versie van het  Orpheus-verhaal geeft (ook de 'burger' Orpheus verliest zijn Euridice, een zigeunerin, maar hij krijgt niet de kans in de onderwereld af te dalen). Dit werk beleefde een jaar na voltooiing zijn première in het Brusselse Théâtre de la Monnaie. Milhaud-kenner Paul Collaer was vol lof over deze slechts drie kwartier durende drie-akter: L'Orestie en Christophe Colombe noemt hij Milhauds meest 'grandioze' composities, maar  Les malheurs d'Orphée de meest 'volmaakte'.

Programma

Darius Milhaud (1892-1974) - les malheurs d'Orphée (1924)

Opera en trois actes

Sur un livret d’Armand Lunel

concertante uitvoering

 

Als voorprogramma:

Trois Rag-Caprices (1922)

1. (Sec et musclé)

2. Romance

3. (Précis et nerveux)

 

Saudades do Brazil (1920-1921)

Bewerking: Elmer Schönberger

Ouverture

1. Copacabana

2. Ipanema

3. Sumaré

4. Botafogo

5. Laranjeiras

6. Paysandu

7. Tijuca

8. Corvocado

 

L’Homme et son désir (1918)

CREDITS

muziek
Darius Milhaud
libretto
Armand Lunel
uitvoering
Schönberg Ensemble
dirigent
Reinbert de Leeuw
sopraan
Anne Marie Rodde (Euridice)
bariton
Didier Henry (Orphée)
tenor
James Doing (Hoefsmid)
bariton
Maarten Koningsberger (Wagenmaker)
bas
Harry van der Kamp (Vlechter)
sopraan
Ellen van Lier (Vos)
alt
Joke de Vin
coproducent
NOS-Radio
Deze productie kwam tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.