Goebaidoelina, Schnittke, Nono

Gidon Kremer, Thomas Demenga, Elsbeth Moser

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Sinds enkele decennia behoort ook stilte tot de klankmogelijkheden van muziek. Deze conclusie hebben veel componisten in de tweede helft van onze eeuw, elk op hun eigen manier, getrokken. In de latere werken van Luigi Nono, zoals het voor de violist Gidon Kremer geschreven La Lontananza Nostalgica-Futura, speelt het ontbreken van geluid een belangrijke rol, en ook de Russische componisten Schnittke en Goebaidoelina hebben de mysterieuze kracht ervan ontdekt. Sofia Goebaidoelina, wier werk sinds het Holland  Festival 1989 regelmatig in Nederland wordt uitgevoerd, zal tijdens dit concert verantwoordelijk zijn voor de klankregie. Een taak die Luigi Nono  bij uitvoeringen van zijn werk meestal zelf voor zijn rekening nam, en waarbij het oor van een componist misschien zelfs onmisbaar is.

Programma

Sofia Goebaidoelina (1931)  - Silenzio (1991)

voor viool, cello en bajan

 

Alfred Schnittke (1934) - Stille Musik (1979)

voor viool en cello

 

Sofia Goebaidoelina (1931) - In croce (1979)

voor cello en bajan

 

pauze

 

Luigi Nono (1924-1990) - La lontananza nostalgica utopica futura
voor viool en tape

CREDITS

muziek
Sofia Goebaidoelina, Alfred Schnittke, Luigi Nono
viool
Gidon Kremer
cello
Thomas Demenga
bajan
Elsbeth Moser
electronische realisatie
Experimentalstudio Südwestfunk Freiburg
klankregie
Sofia Goebaidoelina
klankingenieur
Rudolf Strauss
techniek
Rudolf Pfäffle
coproducent
NOS-radio
Deze productie kwam tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties