Manfred Stahnke

Jonge componisten

Hamburg Consort

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De Hamburgse componist Manfred Stahnke (1951) is reeds lang geïntrigeerd door microtonaliteit: het gebruik van toonafstanden kleiner dan de halve toon die in de Westerse kunstmuziek al eeuwenlang de kleinste afstand tussen twee tonen is. Zijn muziek is dikwijls geschreven in microtonale, of asymmetrische stemmingen die afwijken van de gebruikelijke gelijkzwevende stemming. Stahnke combineert graag de natuurlijke klank van instrumenten met gebruik van elektronica en zijn streven om uitvoerende musici en elektronische musici en elektronische klankproductiemiddelen samen te brengen, resulteerde in de oprichting van het Hamburg Consort. Dit ensemble van componerende musici en inspirerende componisten maakt ruim gebruik geavanceerde elektronica. De musici zijn echter niet slechts geïnteresseerd in technische nieuwigheden. Het gaat het Hamburg Consort om het ‘herontdekken van oude microtonale kwaliteit, eigen aan de oudere (traditionele) Europese (volks)muziek’. Men houdt daarbij open oor voor ‘de niet Europese muziek in al haar rijkdom en dogmatisch raffinement’.

Manfred Stahnke studeerde piano, compositie en muziekwetenschap in Duitsland en de Verenigde Staten bij onder meer Wolfgang Fortner, Klaus Huber, Györgi Ligeti, en Ben Johnson. Hij promoveerde op de Derde Pianosonate van Pierre Boulez. Stahnke schreef werken voor orkest, de opera’s ‘Usher’ en Heinrich IV’en veel kamermuziek.

Programma

Manfred Stahnke - Malaita, Parch Harp

 

Hubertus Dreyer - Improvisation

 

Mari Takano - Khyal, Are you going withe me?, Casablanca

 

Manfred Stahnke - Partota


Hans Peter Reutter - Sissi von Mandelbiss, Hinkel, Little Fagotts

CREDITS

fluit
Gisela Müller
saxofoon
Hans Wilhelm Goetzke
altviool
Mike Rutlegde
harp
Cesine Dreyer
MIDI-gitaar
Seth Josel
piano en keyboards
Hubertus Dreyer
keyboards
Mari Takano
keyboards
Hans Peter Reutter
keyboards en computer
Manfred Stahnke