Dansers van de toekomst

Van Landé tot Vaganova

Leerlingen Agrippina Vaganova Academie en leerlingen School of American Ballet, Symfonie Orkest van de toekomst

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De Agrippina Vaganova Academie voor Choreografie te Leningrad werd in 1738 als Keizerlijke Balletschool opgericht door de Franse balletmeester en leraar Jean Baptiste Landé. De school, nauw verbonden aan het Kirov Ballet, leverde in het begin van deze eeuw nauwelijks geëvenaarde grootheden af als Anna Pavlova, George Balanchine en Vaslav Nijinsky. In 1921 trad Agrippina Vaganova tot de academie toe als lerares. Zij structureerde en perfectioneerde de oorspronkelijke dansstijl en ontwikkelde zo de typische Leningrad-stijl met zijn unieke expressieve kracht. Tegenwoordig wordt de stijl van Vaganova nog steeds in zijn pure vorm gedoceerd door choreografen die door Vaganova zijn opgeleid.
The School of American Ballet, kweekschool voor het New York City Ballet, werd in 1934 opgericht. Uitgangspunt waren de werkwijze en opleiding van George Belanchine, voormalig leerling van de Keizerlijke Balletschool van Leningrad, de tegenwoordige Agrippina Vaganova Academie. Zijn lang en vruchtbaar artistiek leven – Balanchine overleed in 1983 – zorgde voor een grote schare balletmeesters en choreografen die dankzij het directe contact met Balanchine tot op heden zijn visie en technieken doorgeven aan steeds weer nieuwe generaties dansers. In dit Holland Festival zullen 250 jaar na de oprichting van de balletschool van Leningrad en 55 jaar na die van New York, beide zozeer verwante maar toch verschillende balletopleidingen voor het eerst in de praktijk met elkaar worden geconfronteerd. De jonge dansers van de groepen brengen ieder een afzonderlijk programma waarin de specifieke kenmerken en tradities ten volle tot hun recht zullen komen. Voor de laatste avond wordt in Amsterdam een gezamenlijk programma gepresenteerd – een unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de dans.

Programma

26 juni
School of American Ballet – Programma I
Serenade (Balanchine/Tsjaikovsky)
Life Guards of Amager (Bournonville/Holm)
Episodes (Balanchine/Webern)
Symfonie in C (Balanchine/Bizet)

 

27 juni
Vaganova Academie – Programma I
Van Landé tot Vaganova – Chopiniana (Chopin Fokine/Vaganova/Sergejev)
DivertissementVlammen van Parijs (Assafiev/Vaininen)
Pas de deux uit Bloemenfestival van Genzano (Pugni/Bournonville)
Rozenwals uit 1e acte Notenkraker (Tsjaikovski/Petipa)

 

28 juni
School of American ballet – Programma II
Square dance (Balanchine/Vivaldi)
Waltz Fantasy (Balanchine/Glinka)
Les Gentilhommes (Martins/Händel)
Symfonie in C (Balanchine/Bizet)

 

29 juni
Vaganova Academie – Programma II
Van Landé tot Vaganova – 3e acte Notenkraker (Petipa/Ivanov/Tsjaikovski)
Grand Pas uit Paquita (Petipa/Minkus)

 

30 juni
Gezamenlijk programma
Vaganova Academie – Chopiniana (Fokine/Vaganova/Sergejev/Chopin)
School of American Ballet – Waltz Fantasy (Balanchine/Glinka)
Vaganova Academie – Grand Pas uit Paquita (Petipa/Minkus)
School of American Ballet – Symfonie in C (Balanchine/Bizet)

CREDITS

choreografie
George Balanchine, August Bourbonville, Konstantin Sergejev, Marius Pepita, Peter Martins, Natalja Doedinskaja
uitvoering
leerlingen School of American Ballet, New York
uitvoering
leerlingen Academia Agrippina Vaganova Leningrad
muziek
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, Anton Webern, Vilhelm Holm, Georges Bizet, Frederic Chopin, Johann Sebastian Bach, Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel, Michaïl Glinka, Léon Minkus
dirigenten
Gordon Boelzner en Robert Luther
uitvoering
Symfonie Orkest van de Toekomst