Holland Festival Film- en Videoclub

Rond Karlheinz Stockhausen

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De IJsbreker presenteert i.s.m. het Holland Festival een programma met films en video’s rond de componist Karlheinz Stockhausen. Verschillende redenen hebben geleid tot het initiatief om dit programma samen te stellen: ten eerste het idee de concertante uitvoering van Stockhausen’s opera Montag aus Licht op 12 en 13 juni in het Concertgebouw vooraf te laten gaan door een filmportret van de componist; ten tweede wilden wij het publiek de gelegenheid bieden kennis te nemen van films en video’s die zelden of nooit vertoond worden.

De planning van de films is zodanig dat u niet alle films kunt zien. U kunt evenwel een programma naar eigen keuze samenstellen. Op 9, 10 en 11 juni kunt u in de luisterruimte opnamen van werken van Karlheinz Stockhausen beluisteren en documentatiemateriaal inzien.

Programma

Over de films en video’s:

DE LEZINGEN

Een belangrijk deel van het programma is gewijd aan filmregistraties van een aantal lezingen die Karlheinz Stockhausen in Engeland gaf in 1972/1973.
De films werden geproduceerd door Robert Slotover & Allied Artists.

LEZING I MUSICAL FORMING
Opgenomen: Institute of Contemporary Arts, Londen, 13 februari 1972. Lezing over het muzikaal vormbegrip aan de hand van 9 aspecten.

LEZING II MIKROPHONIE I
Opgenomen: Institute of Contemporary Arts, Londen, 14 februari 1972. Lezing over muziek en live-elektronica aan de hand van het werk Mikrophonie I voor tamtam, 6 spelers en elektronica uit 1964. Tijdens de film zijn fragmenten van een repetitie van Mikrophonie I te zien.

LEZING III MOMENT-FORMING AND INTEGRATION
Opgenomen: Institute of Contemporary Arts, Londen, 13 februari 1972.
Lezing aan de hand van het werk Momente voor solo-sopraan, koor
en 13 instrumentalisten uit 1962/64.

LEZING IV INTUITIVE MUSIC
Opgenomen: Institute of Contemporary Arts, Londen, 14 februari 1972.
Lezing aan de hand van het werk Es uit Aus den Sieben Tagen
(15 Textkompositionen für Intuitive Musik) uit 1967.

QUESTIONS AND ANSWERS ON INTUITIVE MUSIC
Commentaren.

LEZING V FOUR CRITERIA OF ELECTRONIC MUSIC
Opgenomen: Oxford Union, 6 mei 1972.
Lezing aan de hand van het werk Kontakte uit 1959/60 voor
elektronische klanken (versie 1) of elektronische klanken, piano
en slagwerk (versie 2).
Tevens zijn fragmenten uit Kontakte te zien.

QUESTIONS AND ANSWERS ON FOUR CRITERIA OF ELECTRONIC MUSIC
Commentaren.

LEZING VI TELEMUSIK
Opgenomen: University of Essex, 7 mei 1972.
Lezing aan de hand van het elektronische werk Telemusik uit 1966.

LEZING VII MANTRA
Opgenomen: Imperial College, Londen, 19 juli 1973.
Lezing aan de hand van het werk Mantra voor 2 piano's uit 1970.
Tevens zijn fragmenten uit Mantra te zien.

QUESTIONS AND ANSWERS ON MANTRA
Commentaren.

DE DOKUMENTAIRES

ROSA RAUSCHEN
Een documentaire uit 1974 over de experimentele studio van de Südwestfunk in Freiburg. In deze studio werd gewerkt aan klankvervormingen van conventionele instrumenten, klank- en taalanalyses, de productie van synthetische klanken en de toepassing ervan in concerten en op de radio.
In deze studio werd Mantra van Stockhausen gerealiseerd.

STOCKHAUSEN UND DIE HÖHLEN VON JEITA (onder voorbehoud) Tijdens een tournee werden in de grotten van Jeita werken van Karlheinz Stockhausen uitgevoerd.
Van deze uitvoeringen werd een documentaire gemaakt.

 

CREDITS

componist
Karlheinz Stockhausen
film
Robert Slotover & Allied Artists
met dank aan
Goethe Instituut

Biografie

Karlheinz Stockhausen werd geboren op 22 augustus 1928 in Mördrath bij Keulen. Van 1947 tot 1951 studeerde hij piano en schoolmuziek aan de Staatliche Hochschule für Musik in Keulen en filosofie, muziekwetenschap en Duits aan de universiteit in Keulen. In 1952 volgde hij een kursus bij Olivier Messiaen; daarnaast hield hij zich bezig met experimenten binnen de groep 'Musique Concrète' van de Franse omroep waaruit het werk Etude voortkwam. Vanaf 1953 was hij medewerker van de Studios für Elektronische Musik van de WDR(van 1963 tot 1973 artistiek leider) en hield hij zich intensief bezig met elektronische muziek. Van 1953 tot 1974 was hij docent aan de jaarlijkse Ferienkurse für Neue Musik in Darmstadt. Van 1954 tot 1959 was hij mede-uitgever van het tijdschrift voor seriële muziek Die Reihe van Universal Edition Wien. Vanaf 1958 geeft hij overal in de wereld lezingen en vervult hij gastdocentschappen.
Van 1963 tot 1968 was hij artistiek leider van de Kölner Kurse für Neue Musik. Voor de Expo 1970 in Osaka ontwierp hij een bolvormig auditorium waarin gedurende 183 dagen de meeste van zijn werken werden uitgevoerd. Van 1971 tot 1977 was hij docent aan de Staatliche Hochschule für Musik in Keulen. Sinds 1977 werkt Stockhausen aan de opera-cyclus Licht, waarvan Donnerstag aus Licht in 1981, Samstag aus Licht in
1984 en Montag aus Licht in 1988 in première ging.