Holland Festival Film- en Videoclub

Rond John Cage

Scheffer, Greenaway, Logue, Nam June Paik, Godfrey

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Programma video’s rond John Cage

Woensdag 22 Juni 1988 20.30 uur

20.30 - 21.30: John Cage. A Musicireus (Peter Greenaway)

pauze

21.45 - 22.15: A Tribute to John Cage (Nam June Paik)

pauze

22.30 - 23.30: An Hour with John Cage (performance)

pauze

23.45 - 00.05: video over Cage (BRT)
(onder voorbehoud)

20.30 - 21.30: Points in Space

pauze

22.00 - 22.30: WGBH-TV

pauze

22.45 - 24.00: Bird Cage (Hans G.Helms)
73'20.958" for a composer

22 .45 - 24.00: Mushrooms et Variationes (performance)

Donderdag 23 juni 1988 20.30 uur

20.30 - 21.30: Imaginary Conversations (Frank Scheffer)

pauze

20.30 - 21.20: Variations V (Arne Arnborn)

pauze

20.30 - 21.30: Joho Cage. A Musicireus (Peter Greenaway)

pauze

 
21.50 - 22.50: The Collaborators: Cage, Cunningham, Rauschenberg

21.45 - 22.45: Sometimes it works, sometimes it doesn't (Stefaan Decastrel Chris Dercon)
 
21.45 - 22.45: Silence. A portrait of John Cage (Joan Logue)

Achtergrondinformatie

(controleer)

 

VARlATlONS V, 1966, 50'
Choreografie: Merce Cunningham
Muziek: John Cage
TV-beelden: Stan Van Der Beek
Regie: Arne Arnbom
Productie: Studio Hamburg/NDR

Variations V werd opgenomen in de Studio Hamburg in West-Duitsland. Bij het werk zijn dansers, musici, technici en een elektronische uitrusting betrokken. Klankgevoelige elektronische zuilen, voorzien van foto-elektrische cellen worden rondom de ruimte geplaatst.
De klank wordt teweeggebracht door de bewegingen van de dansers en wordt vervolgens vervormd en vertraagd door de musici: John Cage, David Tudor en Gordon Mumma.
De dansers verrichten ook een aantal niet-dans handelingen: Cunningham pot bijvoorbeeld een plant die Carolyn Brown weer verpot. Aan de plant is een microfoon bevestigd zodat de kleinste beweging een geluid veroorzaakt.
Aan het eind van Variations V rijdt Cunningham op een fiets door de ruimte en rondom de klankzuilen alvorens het toneel te verlaten.

WBGH-TV, 1971, 29'

Dit werk werd geschreven in september 1971, in antwoord op een verzoek van Eva Schmerchek om een object voor een veiling ten bate van een liefdadig doel. De gepubliceerde partituur bestaat uit fotokopieën van de correspondentie tussen Cage en mevrouw Schmerchek. De eigenlijke cmpositie schreef Cage op de enveloppe van haar brief. Het zijn instructies voor het realiseren van een televisiefilm (de titel is de naam van het televisie­ station dat de eerste uitzending, op 11 september 1971, verzorgde). We horen en zien niets anders dan een componist aan het werk: niet alleen het resultaat van de compositorische arbeid is in Cage's zienswijze muziek, ook het geluid van het cmpositieproces zelf. Het werk is opgedragen aan Nam June Paik, de pionier van de videokunst.

SlLENCE. A videoportrait of John Cage, 1979, 60'
Regie: Joan Logue

Een één uur durend videoportret van John Cage dat gemaakt werd op 31 augustus 1979 in de studio van Cage in New York.
"The notion of creating a portrait which is neither a painting nor a still photograph, but a kind. Of still view across time of the subject is one virtually invented by the artist Joan Logue ..."
(Jane Livingston/Corcoran Art Gallery).

SOMETlMES lT WORKS, SOMETlMES lT DOESN'T, 1983, 63'
Regie: Chris Dercon/Stèfaan Decestere
Productie: BRT

ln het eerste deel van de film spreken Merce Cunningham en John Cage over hun samenwerking in het theater, de relatie tussen beweging en geluid en over hun gebruik van toevalsoperaties. Tevens worden fragmenten gepresenteerd van 4' 33' van John Cage, opgenomen op Harvard Square, repetities van de Merce Cunningham Dance Company en van Cunningham's solo video-dans Blue Studio: five segments. ln het tweede deel vindt een integrale uitvoering van Cunningham's film­ dans Channels/lnserts plaats (1982).

A TRlBUTE TO JOHN CAGE 1971/72, 30'
Een film van Nam June Paik en John Godfrey Distr.: Kijkhuis/Den Haag

Nam June Paik (1932) studeerde muziek in Tokio, München en Freiburg.
Aan het begin van de jaren '60 sloot hij zich aan bij de Fluxus-beweging, waarin ook John Cage een belangrijke rol speelde.
Uit die periode dateren ook zijn eerste multimedia experimenten, waarbij het gebruik van televisie en video centraal staan.
A Tribute to John Cage uit 1971/72, gemaakt voor WGBH-TV kan beschouwd worden als een TV-zen-collage. ln de film wordt o.a. 4' 33 van John Cage uitgevoerd op Times Square in New York. Een directe lijn wordt getrokken tussen het werk 4' 33 en Woodstock '68: gebeurtenissen die belangrijke veranderingen in de jaren '60 mede-veroorzaakten.

CREDITS

filmregisseur
Peter Greenaway
filmregisseur
Nam June Paik
filmregisseur
Hans G. Helms
filmregisseur
Frank Scheffer
filmregisseur
Arne Arnborn
filmregisseur
Stefaan Decastrel
filmregisseur
Chris Dercon
filmregisseur
Joan Logue