Impressing the Czar

Ballett Frankfurt

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Niet alleen de ‘Czar’ zal worden geïmponeerd door deze nieuwe choreografie van William Forsythe. Opnieuw laat Forsythe zien wat er mogelijk is wanneer door de virtuoze dansers van het Ballett Frankfurt de ingenieuze belichting en de opzwepende muziek van (ondermeer) Tom Willems, vorm wordt gegeven aan de ideeën van deze briljante choreograaf.

Programma

I. Potemkins Unterschrift
II. In the Middle, Somewhat Elevated
III. La Maison de Mezzo-Pezzo
IV. Bongo Bongo Nageela
V. Mr Pnut goes to the Big Top

Achtergrondinformatie

William Forsythe werd in1949 in New York geboren. Hij kreeg zijn dansopleiding bij het Joffrey Ballet te New York, waarvan hij later eveneens als danser deel uitmaakte. In 1973 haalde John Cranko hem als danser naar het Stuttgarter Ballett. Voor het dansgezelschap Noverre, dat zich ten doel stelde jonge choreografen te stimuleren, creëerde hij in 1976 zijn eerste ballet Urlicht, een pas-de-deux op muziek van Gustav Mahler.
Na de periode in Stuttgart was Forsythe vanaf 1979 vijf jaar lang als zelfstandig choreograaf werkzaam. Hij werkte voor het Henzes Festival in Montepulciano (Italië), het Nederlands Dans Theater, de Deutsche Oper Berlin, het Joffrey Ballet, het Ballet van de Parijse Opéra en de Opera van Wenen en München.
Sinds 1984 is Forsythe artistiek leider van het Ballett Frankfurt. Een selectie uit zijn werken: Gänge I (1982, Nederlands Dans Theater), Gänge (avondvullend, 1983, Frankfurt), Artifact (1984), LDC (1985), Isabelle’s Dance (musical, 1986), Big White Baby Dog (1986), alle in Frankfurt. New Sleep (1987, San Francisco en Frankfurt), In the Middle Somewhat Elevated (1987, L’Opéra, Parijs), een werk dat tevens het centrale deel vormt van Impressing the Czar (1988, Frankfurt).

William Forsythe en het Ballett Frankfurt
Toen William Forsythe in 1984 als artistiek directeur van het Ballett Frankfurt werd aangesteld, was zijn streven om een conventioneel klassiek geschoold gezelschap tot een groep zelfstandige individuen te laten uitgroeien die medeverantwoordelijkheid zouden dragen bij het creëren van zijn werk. Hiervoor eiste hij van zijn dansers een onvoorwaardelijke inzet die zich niet alleen beperkte tot de dans maar zich uitstrekte tot voordracht en zang. Vóór alles verlangde hij echter dat zij actief zouden deelnemen aan het wordingsproces. Forsythes choreografieën reflecteren op een gelijkwaardig niveau het ballet als kunstvorm op zich door middel van dans, muziek, licht, taal en vormgeving.

Forsythe begon zijn ontdekkingsreis naar de functie van het ballet in 1981 en 1983 in Den Haag en Frankfurt met het provocerende beeldraadsel Gänge, een jaar later gevolgd door het sterk neo-klassieke Artifact (Holland Festival 1987). The Loss of Small Detail heeft inhoudelijk de dansersloopbaan tot thema en Forsythes nieuwste werk Impressing the Czar reflecteert als bizarre comic-show aan de oorsprong van het ballet en zijn geschiedenis. Decorstukken uit de geschiedenis groeien uit tot individuele verhalen, gezien in de lachspiegel van de choreograaf en zijn dansers. Zij willen alleen de hedendaagse Tsaren imponeren – het publiek.

In veel van Forsythes onderzoekende, vaak hermetisch in zichzelf opgesloten stukken dient de theatrale handeling alleen als toneelmatige vermomming. Uit de afzonderlijke delen van zijn werken groeien steeds nieuwe choreografieën.
Bij Impressing the Czar was echter het omgekeerde het geval. Het stuk werd gecreëerd rond de tweede acte In the Middle Somewhat Elevated, dat in 1987 in Parijs in première ging.
In de nauwelijks 30 minuten die dit stuk duurt is het duidelijkst merkbaar in hoeverre hij het klassieke ballet heeft verrijkt en zijn eigen stijl heeft ontwikkeld. De taal van de Danse d’Ecole heeft hij letterlijk uitgerekt, vertekend, verdraaid en opgeladen met de uit jazz-dans afkomstige bewegingen en fraseringen.

CREDITS

choreografie
William Forsythe
muziek
Ludwig van Beethoven, Eva Crossman-Hecht, Tom Willems, Leslie Stuck
toneelbeeld
Michael Simon
kostuums
Férial Simon
licht
William Forsythe, Michael Simon
teksten
Kathleen Fitzgerald, William Forsythe
dramaturgie
David Levin
met medewerking van
Het Muziektheater