Conlon Nancarrow Programma

Ad hoc-ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Holland Festival besteedt dit jaar uitvoerige aandacht aan de Verenigde Staten: aanleiding om de Amerikaanse pioniers op muziekgebied te presenteren, zowel van de oudere als jongere generaties. Het programma beidt een selectie uit baanbrekende en gloednieuwe werken door Amerikaanse pioniers op muziekgebied. 

Programma

Conlon Nancarrow-programma:

Sarabande en Scherzo (1930)

Prelude (1935)

Blues (1935)

Toccata (1935)

Sonatina para piano (1941)

Trio (1942)

Tango? 1942)

Transcripties van pianolawerken (transcr. Yvar Mikhashoff):

Study no. 6, no. 16, no. 15, no. 14, no. 2, no. 3d, no. 3c (No.15, no.14, no.2, no.3c wereldpremière)

pianolawerken:

Study no. 10, no. 12, no. 25, no. 23, no 36, no. 37, no 40b

Achtergrondinformatie

De IJsbreker co-produceert met het Holland Festival een programma dat geheel gewijd is aan Conlon Nancarrow. Deze 74-jarige componist, Amerikaan van geboorte maar sinds 1940 woonachtig in Mexico, is het lot beschoren van de excentrieke zonderling die na zo'n vijftig jaar in eenzaamheid te hebben gecomponeerd plotseling in het middelpunt van de belangstelling komt.

Voor dit Holland Festival-programma komt Nancarrow zelf naar Nederland om zijn werken toe te lichten. Nancarrow heeft zich lange tijd toegelegd op één speciaal instrument: de pianola. Deze keuze is grotendeels ingegeven door het teleurstellende niveau van de musici waarmee Nancarrow in de jaren dertig werd geconfronteerd.

Sinds 1947 bestaat het componeren voor Nancarrow uit het stansen van gaten op de juiste plaats in de pianolarol, daarmee onafhankelijk geworden van het spel der musici.

De composities heeft hij alle van de uniforme titel Study for Player Piano en een nummer voorzien. Hij heeft inmiddels zo'n vijftig studies voltooid. De keuze voor de pianola heeft overigens zijn isolement enorm versterkt. Hij bouwde zijn eigen pianola's zodanig om, dat de muziekrollen alleen op deze instrumenten af te spelen zijn. Tot voor kort betekende dat, dat iedereen die zijn muziek wilde horen daar een reis naar Mexico voor over moest hebben. Hierin is voor het eerst verandering gekomen toen plaatopnamen van zijn muziek werden gemaakt, en doordat ook kopieën van de instrumenten werden gemaakt.

Desalniettemin blijft het moeilijk om een geschikt instrument te vinden dat de muziekrollen van Nancarrow kan afdraaien. Het mag daarom uniek genoemd worden dat op 28 juni een aantal studies live in De IJsbreker te horen zijn, op een Bösendorfer vleugel die door Nancarrow is geprepareerd volgens het Ampico systeem en die door de componist eigenhandig zal worden bediend.

CREDITS

muziek
Conlon Nancarrow
uitvoering
Ad hoc-ensemble
dirigent
Roland Kieft
bediening pianola
Conlon Nancarrow
piano
Yvar Mikhashoff
viool
Mifune Tsuji