Chausson

Schönberg Kwartet

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Een belangrijk onderdeel van dit Chaussonprogramma wordt gevormd door de compositie Chanson perpétuelle Chaussons laatste, voltooide werk. Dit op muziek gezette gedicht van Charles Cros, heeft de smart om een gestorven geliefde als thema. Dit betoverde stuk bestaat ook in orkestbezetting, maar klinkt wellicht des te aangrijpender zoals het nu wordt uitgevoerd door strijkkwartet en piano. Het ‘concert in D majeur voor viool, piano en strijkkwartet’, eveneens onderdeel van dit programma, is één van de ongewoonste werken in de laat-19e-eeuwse kamermuziek-literatuur. Het werk is in wezen een miniatuur dubbelconcert omdat de instrumenten in twee ongelijke groepen – twee solisten en een kwarten – zijn verdeeld. Dit concert is door Chausson opgedragen aan de legendarische violist Eugene Ysaÿe, die de eerste vioolpartij speelde bij de première van het stuk in 1892 in Brussel.

Programma

Keuze uit liederen (1879-1899)
Le Charme opus 2, no. 2 (1879)
Les Papillons opus 2, no. 3 (1880)
La Dernière Feuille opus 2, no. 4 (1880)
Sérénade italienne opus 2, no. 5 (1882)
Le Colibri opus 2, no. 7 (1882)

L’Aveu opus 13, no. 3 (1887)
Dans la forêt du charme opus 36, no. 2 (1898)
Les Couronnes opus 27, no. 3 (1896)
Les temps des lilas (extrait du Poème de l’Amour et de la Mer) (1886)
La Cigale opus 13, no. 4 (1887)Chanson Perpétuelle opus 37 (1898)
Concert voor piano, viool en strijkkwartet (1889-91)

CREDITS

muziek
Ernest Chausson
sopraan
Arleen Augér
piano
Frédéric Meinders
viool
Rainer Kussmaul
uitvoering
Schönberg Kwartet: Janneke van der Meer (viool), Wim de Jong(viool), Heng Guittart (altviool), Hans Woudenberg (cello)