Wereldpremière

Barstend Ijs

Klas Torstensson

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Barstend ijs is een bijzonder project voor 24 stemmen, 4 slagwerkers, laserstralen, spectrogrammen, video en dia projecties en ruimtelijk bestuurde tapes. Klas Torstenssons streven was om in dit project alle ingrediënten eenzelfde gelijkwaardigheid toe te kennen; het resultaat is dan ook niet een ‘aangekleed’ muziekstuk en evenmin een visuele manifestatie met ‘ondersteunende’ muziek. De verschillende media en technieken vormen vanuit een bewust gekozen overkoepelend concept om zo tot een artistiek zeer hecht product te komen. Barstend ijs is gebaseerd op een natuurverschijnsel: het ontstaan van barsten over een lange afstand in zee-ijs. Dit indrukwekkende verschijnsel – zowel visueel als wat het klakresultaat betreft, is het uitgangspunt van de voorstelling. Het ‘koor’ opereert in twee autonome groepen- 12 vrouwen – 12 mannen. Zij leveren met de compositie ‘Isogloss’ het centrale aandeel van deze produktie.

De slagwerkers maken gebruik van een speciaal voor dit project ontworpen slagwerkinstrumentarium, bestaande uit grote metalen platen; door de zaal gespannen stalen kabels; houten bakken en kisten. De tapes bestaan uit zelfgemaakte of verkregen opnamen van ijsbarsten, kruiend ijs, ijsschotsen, afkalvende ijsbergen en micro-opnames van bewegend ijs. Deze opnames zijn bewerkt met behulp van verschillende computerprogramma’s. In analogie met de ruimtelijke beweging van het geluid wordt een aantal laserstralen gebruikt om een steeds veranderend lijnenspel te construeren. De hierbij gehanteerde besturingssystemen werden speciaal voor dit project ontwikkeld. De beeldopnames werden o.a. gemaakt door Chiel Snijders (video) en Theo Coolsma (dia’s). Een aantal zangers zal worden aangesloten op een ‘Real Time Spectrum Analyser’. Hierdoor kunnen de geluiden (gesproken en gezongen ) worden omgezet in een digitaal signaal. Na verdere bewerkingen worden de hierdoor verkregen beelden van het geluid op groot beeldscherm vertoond. Deze grafische representaties van de muziek lopen als een rode draad door de hele voorstelling; de toeschouwer wordt hierdoor las het ware uitgenodigd om mee te lezen in de ’partituur’.

Klas Torstensson is verantwoordelijk voor álle onderdelen van dit project. Dick Lucas (geluid), Gidius Noortman (licht), Elbert Waller (spetrogrammen) en Michel Povée (laser) assisteren bij de technische realisatie. Klas Torentsson geeft vijf dagen voor de première een lezing waarin hij zijn ideeën en de realisering daarvan nader zal toelichten (zie 1 juni).

 

CREDITS

muziek
Klas Torstensson
algehele vormgeving
Klas Torstensson
regie
Klas Torstensson
ontwerp
Klas Torstensson
realisatie geluid
Gidius Noordman
besturingstechniek
System Engineering
realisatie laser
Resal-Laser, Michel Povée
realisatie computer graphics
Elbert Waller, Dick Lucas
dia's
Theo Coolsma
video opname
Michiel Snijders
repetitoren ASKO koor
Jos Leussink, Klas Torstensson
computer-synchronisatie
Dick Lucas, Gidius Noordman
cues
Rutger van Leyden
techniek
Dick Lucas, Gidius Noordman, Michel van Eeden, Marco Vermaas, Hans Westendorp
productie
Josée Voormans
uitvoering muziek
ASKO Koor, slagwerkgroep Den Haag