Hedendaagse muziek uit Canada

Montgomery, Jaeger, Frykberg, Siddall, Grimes, Riley, Mozetich, Southam, Buxton, Healey, Hannan, Lake

Canadian Electronic Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Canadian Electronic Ensemble uit Toronto – bestaande uit negen musici – is sterk aanwezig in het Holland Festival met een vijftal concerten in De IJsbreker. Nederlandse musici die zullen deelnemen aan de concerten zijn o.a. Henk de Wit (fagot), Harry Sparnaay (basklarinet), Astrid in ’t Veld (accordeon), Thomas Indermühle (hobo) en Renée Jonker (slagwerk).

Programma en achtergrondinformatie

Programma:

Derek Healey
Wood
Peter Hannan, blokfluit
Canadian Electronic Ensemble

 

Peter Hannan
Pandemic
Peter Hannan, blokfluit & elektronica

 

David Jaeger
Clim of the Clough
Peter Hannan, blokfluit
Canadian Electronic Ensemble

 

Pauze

 

James Montgomery
Ritual IV
Canadian Electronic Ensemble

 

James Montgomery
Chacconne a son gout
Canadian Electronic Ensemble

 

Larry Lake
Novelette
Canadian Electronic Ensemble

 

Achtergrondinformatie:

Wood werd geschreven in opdracht van het Canadian Electronic Ensemble met financiële steun van de Ontario Arts Council. Het solo-gedeelte is geschreven voor shakuhachi, blokfluit of sopraanstem.

 

Clim of the Clough werd geschreven voor het Array Music Ensemble en vervolgens bewerkt voor verschillende combinaties van instrumenten. Vanavond hoort u de eerste uitvoering van een nieuwe versie. Het werk bestaat uit twee delen; het eerste deel is statisch, het tweede deel ritmisch. De spelers verwisselen onderling het muzikale materiaal, soms op improviserende wijze. Afhankelijk van de 'baldadigheid' van de spelers, ontaardt dit verwisselen van materiaal soms in 'stelen' van materiaal. de titel van het stuk - de naam van een legendarische, vogelvrije boogschutter - verwijst naar dit proces.

 

Ritual IV is het vierde deel van een vijfdelig werk 'The White Goddess' en is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Robert Graves. 'The White Goddess' verwijst ook naar Carl Jung. De ondertitel van 'Ritual IV' is 'The Uses of Power'.

 

Chaconne a son gout
De titel van het werk heeft te maken met de manier waarop het werk geschreven is. Tijdens een repetitie waren we aan het improviseren en de vorm van onze improvisatie bleek die van een chaconne te zijn. In daaropvolgende repetities realiseerden we ons hoe leuk het is om in een dergelijke vorm te improviseren. Het werk is het resultaat van een gecompliceerde groepsdynamiek, tot stand gekomen na vele maanden werken. Van het werk bestaat geen 'definitieve' versie, de ontwikkeling gaat gewoon door. Hierin schuilt ook de kracht van het werk.
In de versie op het vierde album van het Canadian Electronic Ensemble - de eerste
die uitgekomen is op Centredisc, het label van het Canadian Music Center - werd gebruik gemaakt van een tevoren opgenomen tape en over-dubbing. Op dit moment kunnen we het werk geheel live presenteren, waardoor het karakter minder steriel is.
Larry Lake

 

Novelette
Dit werk vertoont evenals de Novelettes van Robert Schumann bepaalde literaire
aspecten, die in dit geval echter meer een kwestie van stemming zijn dan een specifiek verhaal. Novelette is een vierdelig werk, geschreven voor de computer FRED en de spelers van het Canadian Electronic Ensemble. Omdat FRED niet goed tegen reizen kan, wordt hij vanavond vervangen door een digitale tape.

Biografieën

Het Canadian Electronic Ensemble werd opgericht in 1971 toen 4 jonge componisten/ musici elkaar ontmoetten, studerend aan de universiteit van Toronto: David Jaeger, Larry Lake, James Montgomery en David Grimes. Sinds die tijd houden Z1J zich bezig met het componeren en uitvoeren van nieuwe werken op het gebied van muziek en live-elektronica. Ook zorgen zij voor opdrachten.
De afgelopen 14 jaar heeft het ensemble een groot repertoire opgebouwd en gaf
concerten in de meeste provincies van Canada en in een aantal Europese landen. Zij
organiseren en financieren hun eigen concertseries in Toronto. De muziek van het C.E.E. wordt over de hele wereld via radio uitgezonden en 6 van hun werken zijn op plaat opgenomen.

James Montgomery woont in Toronto; hij is freelance componist en bespeelt elektronische toetsinstrumenten. Zijn werken werden in Europa, Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada via de radio uitgezonden. Montgomery is docent elektronische muziek aan de universiteit van Toronto en directeur van het Hugh Le Caine Project. In 1980 was hij de vertegenwoordiger van Canada tijdens de hedendaagse
muziek cursussen in Latijns-Amerika. Hij was president van de Canadian League of Composers. Momenteel is hij directeur van New Husic Concerts.

David Jaeger componeert voor zowel elektronische als akoestische instrumenten. Met het C.E.E. pionierde hij op het gebied van de elektronische opera. Zijn muziek kan beluisterd worden via de radio, op de plaat en tijdens concerten in Europa en Noord-Amerika. Kortgeleden werkte hij mee aan de productie 'Nightbloom' van het Comus Husic Theatre.

Larry Lake volgde zijn opleiding aan de universiteiten van Florida, Miami, Southern Illinois en Toronto, waar hij bij Gustav Ciamaga studeerde. Al bijna 20 jaar houdt hij zich bezig met elektronische muziek en vooral met live elektronica. De afgelopen 10 jaar combineerde hij in de meeste van zijn werken akoestische instrumenten en stem met elektronische instrumenten en tape. Hij kreeg opdrachten van belangrijke Canadese musici en zijn werken werden uitgevoerd en uitgezonden in Canada, Europa en de Verenigde Staten. Hij doceerde aan de universiteit van Miami en de York University. De afgelopen 7 jaar was hij muziekadviseur van CBC-radio, de belangrijkste Canadese omroep, waar hij eerst muziekproducent was. Hij is onafhankelijk platenproducent en is momenteel bezig met de productie van de eerste plaat voor het nieuwe platenlabel van de universiteit van Toronto.

De leden van de Armin Electric Strings: Adele, Paul en Richard Armin zijn alle drie zeer bedreven in het uitvoeren en registreren van zowel akoestische als versterkte muziek. De groep begon in 1973 als de 'Armin Electric string Quartet' en hield zich bezig met zelfontworpen 'solid-body' elektrische strijkinstrumenten, waarop vooral het standaardrepertoire gebracht werd. Deze eerste instrumenten waren nog niet perfect en het ontwerpen en vervaardigen van een 'state-of-the-art' elektrische viool werd hun ideaal.
De Armin's traden op in verschillende televisieprogramma's van CBC, CFTD en OECA en werkten met vele bekende artiesten in Canada. Zij verzorgden de muziek bij verschillende grotere Canadese en Amerikaanse filmproducties. Hun belangrijkste activiteiten zijn op het moment het vervaardigen van de RAAD-instrumenten en onderzoek naar en uitvoering van hedendaagse muziek.

De RAAD-strijkinstrumenten zoals u die vanavond hoort zijn het resultaat van 10 jaar experimenteren. Richard Armin vervaardigde zelf het prototype van de RAAD-viool, waarvan het model doet den) en aan de viola da gamba of de 18e-eeuwse violone. Het praktisch doel ligt ten grondslag aan de vormgeving: het bergen van de elektronica en toch een optimale klankresonantie. De instrumenten worden van hoogwaardig materiaal vervaardigd. Het elektronisch systeem - bestaande uit geïntegreerde circuits - wordt in eerste instantie aan de buitenkant van het instrument aangebracht zodat het, per instrument, geregeld en aangepast kan worden. Vervolgens wordt het systeem verkleind en ingebouwd in het instrument. Het elektronisch systeem wordt op deze manier tot een minimum gereduceerd zonder dat het elektronisch rendement verlaagd wordt, terwijl speelgemak en klankkwaliteit van het instrument gehandhaafd blijven.