Hedendaagse muziek uit Canada

Elektronische muziekweek Canada programma 2

Canadian Electronic Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Canadian Electronic Ensemble uit Toronto – bestaande uit negen musici – is sterk aanwezig in het Holland Festival met een vijftal concerten in De IJsbreker. Nederlandse musici die zullen deelnemen aan de concerten zijn o.a. Henk de Wit (fagot), Harry Sparnaay (basklarinet), Astrid in ’t Veld (accordeon), Thomas Indermühle (hobo) en Renée Jonker (slagwerk).

Programma

Jon Siddall - Slogans and Arbitrary Marches
Henk de Wit, fagot
Tape

 

Susan Frykberg - OM152 – Being There
Richard Armin, RAAD-cello & electronica

 

David Grimes - Rubrics
Henk de Wit, fagot
Tape

 

Pauze

 

Douglas Riley - Baroque Suite
Monica Gaylord, piano
Armin Electronic Strings

 

Marjan Mozetich - In The Garden
Armin Electronic Strings
Canadian Electronic Ensemble

Biografieën

Het Canadian Electronic Ensemble werd opgericht in 1971 toen 4 jonge componisten/musici elkaar ontmoetten, studerend aan de universiteit van Toronto: David Jaeger, Larry Lake, James Montgomery en David Grimes. Sinds die tijd houden zij zich bezig met het componeren en uitvoeren van nieuwe werken op het gebied van muziek en live-elektronica. Ook zorgen zij voor opdrachten.
De afgelopen 14 jaar heeft het ensemble een groot repertoire opgebouwd en gaf
concerten in de meeste provincies van Canada en in een aantal Europese landen. Zij organiseren en financieren hun eigen concertseries in Toronto. De muziek van het C.E.E. wordt over de hele wereld via radio uitgezonden en 6 van hun werken zijn op plaat opgenomen.


James Montgomery
woont in Toronto; hij is freelance componist en bespeelt elektronische toetsinstrumenten. Zijn werken werden in Europa, Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada via de radio uitgezonden. Montgomery is docent elektronische muziek aan de universiteit van Toronto en directeur van het Hugh Le Caine Project. In 1980 was hij de vertegenwoordiger van Canada tijdens de hedendaagse muziek cursussen in Latijns-Amerika. Hij was president van de Canadian League of Composers. Momenteel is hij directeur van New Husic Concerts.


David Jaeger
componeert voor zowel elektronische als akoestische instrumenten. Met het C.E.E. pionierde hij op het gebied van de elektronische opera. Zijn muziek kan beluisterd worden via de radio, op de plaat en tijdens concerten in Europa en Noord-Amerika. Kortgeleden werkte hij mee aan de productie 'Nightbloom' van het Comus Husic Theatre.


Larry Lake
volgde zijn opleiding aan de universiteiten van Florida, Miami, Southern Illinois en Toronto, waar hij bij Gustav Ciamaga studeerde. Al bijna 20 jaar houdt hij zich bezig met elektronische muziek en vooral met live elektronica. De afgelopen 10 jaar combineerde hij in de meeste van zijn werken akoestische instrumenten en stem met elektronische instrumenten en tape. Hij kreeg opdrachten van belangrijke Canadese musici en zijn werken werden uitgevoerd en uitgezonden in Canada, Europa en de Verenigde Staten. Hij doceerde aan de universiteit van Miami en de York University. De afgelopen 7 jaar was hij muziekadviseur van CBC-radio, de belangrijkste Canadese omroep, waar hij eerst muziekproducent was. Hij is onafhankelijk platenproducent en is momenteel bezig met de productie van de eerste plaat voor het nieuwe platenlabel van de universiteit van Toronto.


De leden van de Armin Electric Strings: Adele, Paul en Richard Armin zijn alle drie zeer bedreven in het uitvoeren en registreren van zowel akoestische als versterkte muziek. De groep begon in 1973 als de 'Armin Electric string Quartet' en hield zich bezig met zelfontworpen 'solid-body' elektrische strijkinstrumenten, waarop vooral het standaardrepertoire gebracht werd. Deze eerste instrumenten waren nog niet perfect en het ontwerpen en vervaardigen van een 'state-of-the-art' elektrische viool werd hun ideaal.
De Armin's traden op in verschillende televisieprogramma's van CBC, CFTD en OECA en werkten met vele bekende artiesten in Canada. Zij verzorgden de muziek bij verschillende grotere Canadese en Amerikaanse filmproducties. Hun belangrijkste activiteiten zijn op het moment het vervaardigen van de RAAD-instrumenten en onderzoek naar en uitvoering van hedendaagse muziek.


De RAAD-strijkinstrumenten zoals u die vanavond hoort zijn het resultaat van 10 jaar experimenteren. Richard Armin vervaardigde zelf het prototype van de RAAD-viool, waarvan het model doet denken aan de viola da gamba of de 18e-eeuwse violone. Het praktisch doel ligt ten grondslag aan de vormgeving: het bergen van de elektronica en toch een optimale klankresonantie. De instrumenten worden van hoogwaardig materiaal vervaardigd. Het elektronisch systeem - bestaande uit geïntegreerde circuits - wordt in eerste instantie aan de buitenkant van het instrument aangebracht zodat het, per instrument, geregeld en aangepast kan worden. Vervolgens wordt het systeem verkleind en ingebouwd in het instrument. Het elektronisch systeem wordt op deze manier tot een minimum gereduceerd zonder dat het elektronisch rendement verlaagd wordt, terwijl speelgemak en klankkwaliteit van het instrument gehandhaafd blijven.

Monica Gaylord geeft veel solo-concerten in Canada, de Verenigde Staten en Europa. Zij trad als gast-soliste op met het Toronto Symphony Orchestra, het Victoria Symphony, het Calgary Philharmonic, de London Symphony en het Hamilton Philharmonic Orchestra. Zij gaf kamermuziek concerten met het Canadian Brass Ensemble en maakte tournees door Europa met Toronto's New Music Concerts. Zij werkte met vokalisten, zoals Maureen Forrester en was lid van het National Arts Centre Orchestra.

Achtergrondinformatie

Slogans and Arbitrary Marches van Jon Siddall werd geschreven voor James McKay, een fagottist uit Toronto, die het werk voor het eerst speelde tijdens het Can­Am Festival in Buffalo, N.Y. De Canadese radio maakte er een opname van. Het werk is geschreven in een bedrieglijk simpele stijl, die wel als "post-minimalistisch" wordt omschreven.
Jon Siddall studeerde muziek aan de universiteit van Toronto en aan het Mills College in Oakland, California. Canada's eerste Gamelan-ensemble "The Evergreen Club" werd door hem opgericht. Zijn composities werden op vele plaatsen in de Verenigde Staten uitgevoerd. Enige tijd geleden realiseerde Siddall samen met de beeldend kunstenaar Erica Runstrom een productie, getiteld "The Greenhouse" (De Broeikas), die met veel succes in Toronto werd uitgevoerd.

 

OM 152: Being There
Het werk kwam tot stand in nauwe samenwerking met Richard Armin. Het dient beschouwd te worden vanuit het perspectief van een tijdreiziger die gelanceerd wordt naar een tijdstip 152 jaar verder in de toekomst. Hij treft een robot-beschaving aan waarvan de stichter, de 'Moeder', een machine was, genaamd Roberta. Roberta wordt aanbeden door de mechanische leden van deze post-humane maatschappij. Hun kalender loopt vanaf de geboorte van Roberta. De tijdreiziger kwam aan in het Jaar van Onze Machine 152.
Susan Frykberg werd geboren in Nieuw-Zeeland en studeerde in Londen en Parijs voor­ dat zij - 7 jaar geleden - naar Canada ging. In Toronto werkte zij met William Buxton aan het 'Structured Souns Synthesis Project' aan de universiteit van Toronto. Zij is een bekend freelance componiste en mede­oprichter van 'The Gang of Three'. Haar opera 'Saxarba' werd kort geleden uitgevoerd door het Comus Music Theatre. Momenteel is zij bezig met het schrijven van muziek voor een dansproductie die in juni in Vancouver wordt uitgebracht.

 

Rubrics van David Grimes
In middeleeuwse verluchte handschriften werden miniaturen getekend om de eerste letters van belangrijke hoofdstukken en paragrafen te versieren. Deze illustraties hoefden niet noodzakelijk iets te maken te hebben met de ideeën die in de tekst uitgewerkt werden.
De series van muzikale elementen waaruit "Rubrics" - voor fagot en tape - bestaat zijn ook versieringen van "ideeën", die wel naar voren gebracht, maar niet uitgewerkt worden. "Rubrics" werd in 1983 geschreven in opdracht van de Canadese fagottist James McKay met financiële ondersteuning van de Canada Council. De tape werd gerealiseerd in de studio van het C.E.E.

 

Baroque Suite van Doug Riley werd in opdracht van het Array Music Ensemble geschreven voor het "Bach 300" Festival dat in maart j.l. in Toronto plaatsvond.
Vanavond hoort U de kamermuziek-versie van dit werk, die speciaal voor het Holland Festival gemaakt werd. Deze versie is intiemer van stijl dan die voor groot orkest. Het is een plechtig stuk met een mystiek voorspel en een strenge fuga. Doug Riley woont en werkt in Toronto en is, behalve componist, één van Canada's belangrijkste jazzpianisten.

 

In The Garden van Marjan Mozetich werd in 1983 geschreven voor het C.E.E. met financiële ondersteuning van de Ontario Arts Council. Het werd oorspronkelijk geschreven voor 4 synthesizers en tape. Later werd het herschreven voor strijktrio, 3 elektronische synthesizers en tape. Dit is de eerste uitvoering van deze versie.
Het werk bestaat uit vier delen:
- Divas Arise
- The Huze Speaks
- Death In The Afternoon
- Evening Wake
Het werk beschrijft imaginaire gebeurtenissen op een zomerdag. Het werd geschreven in een stemming van experimenteren met populaire muzikale elementen. Het is ook één van de resultaten van mijn "minimale" periode, die overigens kort duurde. Men zou dit werk "filmmuziek" of "popmuziek" kunnen noemen en niet "echte" muziek. Ik zou het toch graag gewoon "muziek" willen noemen.
Veel plezier!

Door: M.M.


Marjan Mozetich werd geboren in Italië, maar is van Weense afkomst. Hij groeide op in Canada en studeerde muziek aan de universiteit van Toronto en verder in Europa bij David Bedford en Luciano Berio. Hij was winnaar van de Internationale Gaudeamus Muziekweek.

CREDITS

muziek
Jon Siddall, Susan Frykberg, David Grimes, Douglas Riley, Marjan Mozetich
uitvoering
Canadian Electronic Ensemble, Henk de Wit (fagot), Richard Armin (RAAD-cello & electronica), Monica Gaylord (piano), Armin Electronic Strings