Hedendaagse muziek uit Canada

Elektronische muziekweek Canada programma 1

Canadian Electronic Ensemble

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Canadian Electronic Ensemble uit Toronto – bestaande uit negen musici – is sterk aanwezig in het Holland Festival met een vijftal concerten in De IJsbreker. Nederlandse musici die zullen deelnemen aan de concerten zijn o.a. Henk de Wit (fagot), Harry Sparnaay (basklarinet), Astrid in ’t Veld (accordeon), Thomas Indermühle (hobo) en Renée Jonker (slagwerk).

Programma

Canadian Electronic Ensemble - Chaccone a son gout


James Montgomery - I have come through (1978)
Monica Gaylord, piano & elektronica


David Jaeger - Quivi Sospiri (1980)
Monica Gaylord, piano
Canadian Electronic Ensemble


Pauze


Susan Frykberg - OM152 – Being There
Richard Armin, RAAD-cello & elektronica


James Montgomery - Wild Fire
Armin Electric Strings, electronica

Achtergrondinformatie

Chaconne a son out 
De titel van het werk heeft te maken met de manier waarop het werk geschreven is. Tijdens een repetitie waren we aan het improviseren en de vorm van onze improvisatie bleek die van een chaconne te zijn. In daaropvolgende repetities realiseerden we ons hoe leuk het is om in een dergelijke vorm te improviseren. Het werk is het resultaat van een gecompliceerde groepsdynamiek; tot stand gekomen na vele maanden werken. Van het werk bestaat geen 'definitieve' versie, de ontwikkeling gaat gewoon door. Hierin schuilt ook de kracht van het werk.
In de versie op het vierde album van het Canadian Electronic Ensemble - de eerste die uitgekomen is op Centredisc, het label van het Canadian Music Center - werd gebruik gemaakt van een tevoren opgenomen tape en over-dubbing. Op dit moment kunnen we het werk geheel live presenteren, waardoor het karakter minder steriel is. 
Door: Larry Lake

I have come through
Werd geschreven in 1978 voor Honica Gaylord in opdracht van de Canadian Braadcasting Corporation. De titel verwijst naar een gedicht van David Herbert Lawrence: "Song of a Man who has come thru".

Quivi Sosfiri
Is een klankdicht voor piano en synthesizers en werd geschreven in 1980 voor de Canadese pianist William Aide. Dante's 'Inferno' leverde de programmatische inspiratie voor dit werk en met name de Canto III daaruit, waarin de avonturiers Vergilius en de Dichter de hellepoort aanschouwen. Het opvallende van deze passage is dat - terwijl de ogen van de schrijver zich aanpassen aan de duisternis - de situatie in uitsluitend auditieve beelden wordt uitgelegd; niets visueels.
Het toeval wil dat op het moment dat dit werk voltooid werd de leden van het Canadian Electronic Ensemble meewerkten aan een theaterproductie met de titel 'The Eye of the Beholder' van het Comus Musical Theatre (o.l.v. Michael Bawtree, Claire Hopkinsen en Billie Bridgman). 'Quivi Sospiri' diende vervolgens als ouverture van deze productie.
Door: David Jaeger

OM 152: Being There
Het werk kwam tot stand in nauwe samenwerking met Richard Armin. Het dient beschouwd te worden vanuit het perspectief van een tijdreiziger die gelanceerd wordt naar een tijdstip 152 jaar verder in de toekomst. Hij treft een robot-beschaving aan waarvan de stichter, de 'Moeder', een machine was, genaamd Roberta. Roberta wordt aanbeden door de mechanische leden van deze post-humane maatschappij. Hun kalender loopt vanaf de geboorte van Roberta. De tijdreiziger kwam aan in het Jaar van Onze Machine 152.
Susan Frykberg werd geboren in Nieuw-Zeeland en studeerde in Londen en Parijs voordat zij - 7 jaar geleden - naar Canada ging. In Toronto werkte zij met William Buxton aan het 'Structured Souns Synthesis Project' aan de universiteit van Toronto. Zij is een bekend freelance componiste en medeoprichter van 'The Gang of Three'. Haar opera 'Saxarba' werd kort geleden uitgevoerd door het Comus Music Theatre. Momenteel is zij bezig met het schrijven van muziek voor een dansproductie die in juni in Vancouver wordt uitgebracht.

Wild Fire
De komst van de RAAD-instrumenten opende een nieuwe klankwereld op het snijpunt van akoestische en elektronische instrumenten. De mogelijkheid om te werken met deze prachtige instrumenten en bespeeld door uitstekende musici leverde de compositie 'Wild Fire' op. In de meeste van mijn werken speelt de metafoor een belangrijke rol: de onvoorspelbaarheid van nieuwe technologieën en nieuwe kennis. Het werk is opgedragen aan Billie Bridgman.
Door: James Montgomery

Biografieën

Het Canadian Electronic Ensemble werd opgericht in 1971 toen 4 jonge componisten/musici elkaar ontmoetten, studerend aan de universiteit van Toronto: David Jaeger, Larry Lake, James Montgomery en David Grimes. Sinds die tijd houden zij zich bezig met het componeren en uitvoeren van nieuwe werken op het gebied van muziek en live-elektronica. Ook zorgen zij voor opdrachten.
De afgelopen 14 jaar heeft het ensemble een groot repertoire opgebouwd en gaf
concerten in de meeste provincies van Canada en in een aantal Europese landen. Zij organiseren en financieren hun eigen concertseries in Toronto. De muziek van het C.E.E. wordt over de hele wereld via radio uitgezonden en 6 van hun werken zijn op plaat opgenomen.


James Montgomery
woont in Toronto; hij is freelance componist en bespeelt elektronische toetsinstrumenten. Zijn werken werden in Europa, Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada via de radio uitgezonden. Montgomery is docent elektronische muziek aan de universiteit van Toronto en directeur van het Hugh Le Caine Project. In 1980 was hij de vertegenwoordiger van Canada tijdens de hedendaagse muziek cursussen in Latijns-Amerika. Hij was president van de Canadian League of Composers. Momenteel is hij directeur van New Husic Concerts.


David Jaeger
componeert voor zowel elektronische als akoestische instrumenten. Met het C.E.E. pionierde hij op het gebied van de elektronische opera. Zijn muziek kan beluisterd worden via de radio, op de plaat en tijdens concerten in Europa en Noord-Amerika. Kortgeleden werkte hij mee aan de productie 'Nightbloom' van het Comus Husic Theatre.


Larry Lake
volgde zijn opleiding aan de universiteiten van Florida, Miami, Southern Illinois en Toronto, waar hij bij Gustav Ciamaga studeerde. Al bijna 20 jaar houdt hij zich bezig met elektronische muziek en vooral met live elektronica. De afgelopen 10 jaar combineerde hij in de meeste van zijn werken akoestische instrumenten en stem met elektronische instrumenten en tape. Hij kreeg opdrachten van belangrijke Canadese musici en zijn werken werden uitgevoerd en uitgezonden in Canada, Europa en de Verenigde Staten. Hij doceerde aan de universiteit van Miami en de York University. De afgelopen 7 jaar was hij muziekadviseur van CBC-radio, de belangrijkste Canadese omroep, waar hij eerst muziekproducent was. Hij is onafhankelijk platenproducent en is momenteel bezig met de productie van de eerste plaat voor het nieuwe platenlabel van de universiteit van Toronto.


De leden van de Armin Electric Strings: Adele, Paul en Richard Armin zijn alle drie zeer bedreven in het uitvoeren en registreren van zowel akoestische als versterkte muziek. De groep begon in 1973 als de 'Armin Electric string Quartet' en hield zich bezig met zelfontworpen 'solid-body' elektrische strijkinstrumenten, waarop vooral het standaardrepertoire gebracht werd. Deze eerste instrumenten waren nog niet perfect en het ontwerpen en vervaardigen van een 'state-of-the-art' elektrische viool werd hun ideaal.
De Armin's traden op in verschillende televisieprogramma's van CBC, CFTD en OECA en werkten met vele bekende artiesten in Canada. Zij verzorgden de muziek bij verschillende grotere Canadese en Amerikaanse filmproducties. Hun belangrijkste activiteiten zijn op het moment het vervaardigen van de RAAD-instrumenten en onderzoek naar en uitvoering van hedendaagse muziek.


De RAAD-strijkinstrumenten zoals u die vanavond hoort zijn het resultaat van 10 jaar experimenteren. Richard Armin vervaardigde zelf het prototype van de RAAD-viool, waarvan het model doet denken aan de viola da gamba of de 18e-eeuwse violone. Het praktisch doel ligt ten grondslag aan de vormgeving: het bergen van de elektronica en toch een optimale klankresonantie. De instrumenten worden van hoogwaardig materiaal vervaardigd. Het elektronisch systeem - bestaande uit geïntegreerde circuits - wordt in eerste instantie aan de buitenkant van het instrument aangebracht zodat het, per instrument, geregeld en aangepast kan worden. Vervolgens wordt het systeem verkleind en ingebouwd in het instrument. Het elektronisch systeem wordt op deze manier tot een minimum gereduceerd zonder dat het elektronisch rendement verlaagd wordt, terwijl speelgemak en klankkwaliteit van het instrument gehandhaafd blijven.

Monica Gaylord geeft veel solo-concerten in Canada, de Verenigde Staten en Europa. Zij trad als gast-soliste op met het Toronto Symphony Orchestra, het Victoria Symphony, het Calgary Philharmonic, de London Symphony en het Hamilton Philharmonic Orchestra. Zij gaf kamermuziek concerten met het Canadian Brass Ensemble en maakte tournees door Europa met Toronto's New Music Concerts. Zij werkte met vokalisten, zoals Maureen Forrester en was lid van het National Arts Centre Orchestra.

CREDITS

muziek
Canadian Electronic Ensemble, James Montgomery, David Jaeger, Susan Frykberg
uitvoering
Canadian Electronic Ensemble, Monica Gaylord (piano & electronica), Richard Armin (RAAD-cello & electronica), Armin Electric Strings (electronica)