Dämonen

Schauspielhaus Bochum

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Dit avondvullend stuk speelt zich af in een modern ingericht fin de siècle appartement van een grote stad. Frank en Katerina, een stel van rond de dertig wonen daar samen. Prototypes van jonge mensen van deze tijd, wie het materieel en maatschappelijk aan niets ontbreekt. Kinderloos. Hij: advocaat, dure aftershaves, Italië-gek, houdt van mooie,' dure spullen. Zij: ontwerpster, veel op reis, voorbeeld van
de moderne, zelfstandige vrouw. In afwachting van Franks broer en diens vrouw maakt Katerina zich mooi, en hij bereidt de ontvangst voor.
Zij willen langs komen om gezamenlijk de urn met as van de pas overleden moeder van Frank bij te zetten. De urn is via de post bezorgd. De avond krijgt een drastische wending wanneer Franks broer belt om te zeggen dat hij pas de volgende dag zal komen. Hij blijft liever onderweg in een motel naar een voetbalwedstrijd kijken. Dus nodigen Frank en Katerina dan maar de benedenburen uit om op visite te komen: Jenna en Tomas, getrouwd, twee kinderen, een derde op komst. Zij: net opnieuw zwanger en voortdurend misselijk, geschrokken van het moederschap, vol liefde voor haar grut. Hij: niet zó up-to-date met zijn 12 jaar oude bril, houdt van voetballen.
Wat gebeurt er zoal op een avond tussen mensen die elkaar niet echt goed kennen en die boordevol verdriet, vol onverwerkte problemen zitten? Confrontaties onder hoogspanning; pogingen tot nieuwe contacten omdat de oude zijn uitgekauwd, of misschien wel mislukt. De vrouwen samen: Katerina zo welbespraakt en kosmopolitisch, tegenover de geïsoleerde en vermoeide Jenna. De mannen samen: gooien met een antieke vaas; Frank wil Tomas kussen; uit behoefte en om het experiment. Frank, na de dood van zijn moeder op een keerpunt in zijn leven, staat voor het eerst open voor een mens buiten zijn onmiddellijke kringetje: Jenna.
En dit alles onder het - weliswaar dode en mede tot as vergane - wakende oog van Franks moeder: alom, voor eens en altijd aanwezig.

Achtergrondinformatie

Als geen ander hedendaags schrijver gaat Norén in op het menselijke onvermogen zich - met de onuitwisbare gegevens van zijn verleden - te handhaven en tot een gelukkig mens te ontplooien. Ook in 'Dämonen' laat hij oprechte pogingen daartoe zien, die echter worden gehinderd door de ervaringen en herinneringen van de vier personages. Die pogingen zijn niet bij voorbaat tot mislukken gedoemd; de personages leren wel degelijk van hetgeen zij meemaken. De toeschouwer krijgt aldus een schat aan facetten te zien die voor hem het raamwerk vormen teneinde zowel de pogingen als de mislukking ervan te begrijpen.
Pijn over het verleden, ongenezen kwetsuren in de jeugd opgelopen - vooral door de ouders bepaald: de speciale band va zoons met hun moeders - zijn de wankele fundamenten waarop een ieder zijn leven moet zien te bouwen. Waarbij Frank voor eigen overleven vecht, op zijn hoede voor Katerina; uit angst voor een tweede wurgende greep.
Frank strooit as uit over Katerina. Katerina kruisigt haar vriend om hem tenminste één keer te bezitten op de manier die zijzelf verlangt, zonder teleurstellende reacties. Waarna hij rustig uit de spijkers stapt en niet sterft.

Zonder in een platte dagelijkse herkenbaarheid te blijven steken, heeft Norén het over zeer dichtbije situaties; gaat hij tot het uiterste in het uitvergroten van momenten in die realiteit.

CREDITS

Katarina
Kirsten Dene
Frank
Gert Voss
Jenna
Charlotte Schwab
Tomas
Urs Hefti
regie
Claus Peymann
decor
Bernd Damovsky
kostuums
Achim Herzog
regie-assistentie
Jutta Ferbers
decor-assistentie
Katrin Brack
kostuum-assistentie
Irene Hartmann
dramaturgie
Vera Sturm