Canada Shadows - Corpus Colossus

multimedia performance

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Canada Shadows
Canada Shadows, een groep zeer eigenzinnige kunstenaars uit Vancouver, maakt gebruik van film, video, dia's, electronische muziek, maskers, klankobjecten en technieken uit de zogenaamde performance-art.
Er wordt zonder regisseur gewerkt, omdat de leden van de groep van mening zijn dat niemand betere ideeën kan hebben dan zijzelf. De groep ontstond in 1975 en hoewel ze ervaring hadden in andere takken van kunst zoals muziek, performance, video, dans, beeld­ houwen en radio, was hun kennis van theater en theatertechnieken toen nog beperkt. Ze begonnen op een primitieve manier, maar hebben inmiddels in de praktijk hun vaardigheden en kennis uitgediept.
Net als bij de filmcamera die de geprojecteerde figuren in- en uitzoomen worden sommige beelden kolossaal opgeblazen en meerdere schermen tegelijk gebruikt. Er wordt ook veel met kleur gewerkt. Regels bestaan niet bij Canada Shadows, zolang het resultaat maar creatief en verrassend is.

Corpus Colossus
Het programma heeft motieven die sterk te maken hebben met het lichamelijke. Jane Ellison, het nieuwste lid vande groep, is bewegings­ kunstenares en goed bekend met fysiotherapeutische technieken. Corpus Colossus is geïnspireerd op haar research op het gebied van mind/body centering. Structuren en functies van het lichaam, en daarmee samenhangende associaties, zijn met beelden en geluiden omgezet in een silhouettenspel. Ook zit er iets van een metafysisch element in - op andere niveaus van bewustzijn - net als in het Aziatisch schaduwtheater.
In Corpus Colossus wordt gebruik gemaakt van een internationale taal 'Pygmy Adlib'. Deze taal is opgebouwd uit woorden van verschillende talen: sommige kunnen we verstaan, andere weer niet. Martin Bartlett componeerde de electronische muziek voor dit programma.

CREDITS

computer-elektronica
Martin Barlett
performance en video
Hank Bull
videoproductie
Kate Craig
performance
Jane Ellison
beeldende kunst
Glen Lewis