Centrale Componist in het Nederland/Amerika 200-project is Elliott Carter

Een dag met Elliott Carter

Saxofoonkwartet

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Carters leven is dat van iemand uit een wereldstad aan de Amerikaanse Oostkust: altijd met de blik op Europa gericht. Europese muziek heeft Carter nooit gemaakt; twaalftoonssystemen en serialiteit hebben hem  nooit geïnteresseerd, maar zijn muziek heeft er wel een mening over; ze wordt er toe aangetrokken en tegelijk weer afgestoten. Carters carrière kent een duidelijke cesuur: de pianosonate uit 1945/’46. Alles daarvoor speelde zich in de anekdotische, realistische sfeer af; daarna concentreert hij zich toenemend op klankverschijnselen en op de werking van tijd. Het fascinerende aan Carters muziek is de emotionele ontdekkingstocht langs de meest uiteenlopende muzikale materialen: van puur klank tot aan de technische mogelijkheden van een instrument en zijn bespeler. Bij alles blijft het instrumenten conventioneel behandelen. Opvallend is dat Carter zichzelf in geen enkel werk herhaalt en dat elk werk steeds nieuwe ervaringen oplevert. Een goede reden om vele werken eens naast elkaar te plaatsen. Carter zal zelf een lezing houden en de film Carter in Buffalo vertoont o.a. repetities van het Double Concerto.

Programma

Alle werken zijn van Elliott Carter
Canonic Suite (1939/1981)

Piano Sonate (1945,’46)

Eight Pieces for 4 Timpani (sel. I, II en III) (1949/1966)

Eight Etudes and a Fantasy (1949)

Duo for Violin & Piano (1974)

Sonate voor fluit, hobo, cello en klavecimbel (1952)

Cello Sonate (1948)

Night Fantasies (1980)

Verder: film Elliott Carter in Buffalo
gesprek met Elliott Carter over 'Permanence in Modernism'

CREDITS

muziek
Elliot Carter
dirigent
Ed Bogaard
piano
Charles Rosen, Yvar Mikhashoff, Noël Lee
pauken
Michael de Roo
fluit
Jorge Caryevschi
hobo
Ingrid Nissen
klarinet
Pierre Woudenberg
fagot
Chris Bestley
viool
Ole Böhn
cello
René van Ast, Frances Marie Uitti
klavecimbel
Hakon Austbö