Die Zauberflöte

Wolfgang Amadeus Mozart, Amsterdam Baroque Orchestra, Utrechts Kamerkoor Viva la Musica

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

In dit project, met als pièce de resistance de reconstructie van de enscenering van de première van Mozart’s Zauberflöte in Wenen (1791), staat zowel de tijd rond Mozart alsook de nieuwe aanpak van de uitvoeringspraktijk van de muziek uit de tweede helft van de 18e eeuw centraal. Drie barokorkesten onder leiding van Ton Koopman, Frans Brüggen en Sigiwald Kuijken, alsmede Het Nederlands Kamerorkest, brengen muziek van C. Ph.E. Bach, Beck, Haydn, Gossec, Paisiello, Salieri en Mozart zelf, terwijl vier musea, in eigen huis of elders, kleine specials organiseren over Mozart, zijn tijd, zijn muziek Die Zauberflöte. Een uitvoering programmaboek zal de gids zijn bij dit project.

Achtergrondinformatie

A Handel Pasticcio, Euridice van Peri, Ariane à Naxos van Benda (en het middeleeuwse uitstapje naar Li Gieus de Robin et de Marion): al jaren ruimt het Holland Festival plaats in voor muziektheater uit de 17e en 18e eeuw. Daarbij wordt getracht zoveel mogelijk recht te doen aan zowel de muzikale als theatrale uitvoeringspraktijk uit de tijd.
De stap die nu gemaakt wordt naar het echte grote muziektheater, en wel naar Mozarts meesterwerk Die Zauberflöte is tegelijkertijd een logische en ook een zeer avontuurlijke.
Uiteraard baseren vocalisten en orkest zich op de 18e eeuwse uitvoeringspraktijk: het Amsterdam Baroque Orchestra speelt op oude instrumenten of op (in sommige gevallen zelfs speciaal voor deze productie gebouwde) kopieën. Mozart wordt derhalve benaderd vanuit de Barok en niet, zoals tot nu toe gebruikelijk, vanuit de ‘verworvenheden’ van de 19e en 20ste eeuw. De opera speelt zich af in wat in feite de reconstructie is van een 18de eeuws stock-decor, zoals dat in alle theaters van die tijd aanwezig was: coulissen en friezen met rotsen, bossen, tuinen, interieurs, etc., en een twaalftal achterdoeken, het geheel in perspectief geschilderd. De belichting is gereconstrueerd op basis van origineel materiaal in het theater in Drottningholm (Stockholm).
Karakter en vormgeving van decors en kostuums zijn exact gekopieerd naar een vrijwel complete reeks gravures, in 1794 vervaardigd door de gebroeders Schaffer. Het wetenschappelijk onderzoek naar aanleiding van deze prentenverzameling rechtvaardigt de conclusie dat die enscenering (waarschijnlijk) ook die van de première in 1791 is geweest.
Het Holland Festival spreekt dank uit voor de onmisbare steun van de coproducerende partner in dit project, het Teatro Communale Bologna, waar de productie op 27 mei 1982 in première zal gaan, alsmede aan de NOS-radio, en het Prins Bernhard Fonds; i.s.m. het Franse platenlabel Erato zal een opname van deze uitvoering plaatsvinden, die in de nabije toekomst zal verschijnen.

CREDITS

muziek
Wolfgang Amadeus Mozart
libretto
Emanuel Schikaneder
dirigent
Ton Koopman, Reinier Wakelkamp
regie
Nando Schellen
co-regie, wetenschappelijk onderzoek en dramaturgie
Rinus Elling
decor
Tom Kleyn, Gijs Stuyling
kostuums
Rudolf Corens
cast
Guy de Mey (Tamino), Marjanne Kweksilber (Pamina), Michel Verschaeve (Papageno), Thea van der Putten (Papagena), lsabelle Poulenerd (Königin der Nacht), Palle Fuhr Jorgensen (Monostatos), Harry van der Kamp (Sarastro) ea
uitvoering
Amsterdam Baroque Orchestra, Utrechts Kamerkoor Viva la Musica