Riegger, Copland, Ives

Concertgebouworkest, Koren Amsterdams Conservatorium en Muzieklyceum

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het ontstaan van een eigen muzikale identiteit in de Verenigde Staten werd gekarakteriseerd door een self-conscious eclecticisme en een bij tijden haast heftig verwerpen van de conservatieve Europese waarden, die de Amerikaanse muziek van de late 19e eeuw beheersten.

Een der eersten om deze aarden te verwerpen was Charles Ives, wiens muziek tezamen met het werk van Carl Ruggles, Henry Cowell en Edgard Varèse de voorhoede vormde van een experimentele vernieuwing. De invloed van deze vroege componisten werd pas merkbaar bij het geleidelijk verdwijnen, gedurende het eind van de jaren 40, van een typisch Amerikaanse vorm van ‘Gebrauchsmusik’, zoals die terug te vinden is in de composities van Aaron Copland, Samuel Barber en Virgil Thomson. Tussen deze twee werelden in en beïnvloed door beide staan mensen als Wallingford Riegger, Roger Sessions en Elliott Carter. Al deze kunstenaars waren werkelijk pioniers die het moeilijke pad betraden tussen het verlangen naar publieke erkenning en de behoefte om een oorspronkelijke muzikale cultuur op te bouwen.

Programma

Wallingford Riegger – Dichotomy

 

Aaron Copland – Pianoconcert

 

Charles Ives – A Symphony Holidays

CREDITS

componisten
Riegger, Copland, Ives
dirigent
Richard Dufallo
piano
Cristina Ortlz